Facebook


Instagram

Elektrifieringen av de tunga transporterna


2024-10-14

I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.
Bild:DB Schenker
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.


Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung lastbilstrafik, det är därför viktigt att vi övergår till lågutsläppsfordon inom detta segment. Övergången till batteridrivna fordon är komplex.


Batteriets storlek påverkar hur mycket vikt vi kan lasta och hur långt lastbilen kan köra, så det finns många faktorer som behöver övervägas. Under 2023 har vi haft flera nordiska projekt som leder vår omställning.

Elektrisk HCT-driven lastbil i Finland

I början av november 2023 presenterade vi stolt DB Schenkers första, helt elektriska, HCT (high-capacity transport) lastbil som går helt på el i ordinarie trafik mellan Vanda och Lempäälä. Förutom den ordinarie linjetrafiken som körs på kvällen och natten, används lastbilen för upphämtning och leverans av varor mellan Lempäälä och Tavastehus, vilket sker på morgonen.

Den 33 meter långa HCT-lastbilen består av en helelektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två släpvagnar, och den maximalt tillåtna totalvikten är 68 ton. Lastbilen laddas mellan skift med hjälp av laddstationer installerade vid DB Schenkers terminaler.

E-Charge ska elektrifiera den tunga trafiken

I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting. I detta projekt samarbetar DB Schenker och 13 andra ledande parter* inom fordonsproduktion, forskning, logistik, elnätsföretag, elbolag och bränsletillverkare*, med Sveriges stat för att specifikt fokusera på elektrifiering av tunga vägtransporter.

Syftet med projektet, som pågår mellan december 2021 och december 2024, är att bedriva forskning och testa alla nödvändiga aspekter för att möjliggöra användningen av batteridrivna fordon för våra långväga transporter. Fokusområden är till exempel fordon, högeffektivsladdning (MCS), energiförsörjning, infrastruktur och risker. Testerna kommer att utföras som en del av riktiga logistikflöden i Sverige. Schenker Åkeri, ICA och Tommy Nordbergh Åkeri kommer att testa fordon från Scania och Volvo för långväga transporter.

Den akademiska forskningen utförs av SEC, Swedish Electromobility Centre, genom Chalmers, Linköping Universitet, Lunds Universitet och Uppsala Universitet. Målet är att forska på i princip alla områden kopplat till projektets utmaningar; från fordonets energiförbrukning, via dimensionering av laddare, laddstationer och påverkan på elnätet, till hur logistiksystemet påverkas. En viktig del är att ta fram modeller för att beskriva och simulera systemet och att kunna studera vad som händer vid en uppskalning av systemet, samt att identifiera vilka policy- och regelverksförändringar som är nödvändiga eller önskvärda för att möjliggöra en omställning.

*Projektets deltagare: ABB, Chalmers, Circle K, DB Schenker, Schenker Åkeri, Lindholmen Science Park, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Volvokoncernen.


Källa: DB Schenker


Tipsa en vn Skriv ut



Del av industrispåret i Kristinehamn. 
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av Industrispåret – järnvägsförbindelsen mellan Kristinehamns bangårdsområde...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se