Facebook


Instagram

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen


2024-10-01

<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\
Bild: Alstom ©
Y31-tåg på Mariestads station
 


  • Alstom och SJ har förlängt sina underhållskontrakt för tåg i Västra Götaland till december 2027
  • Förlängningen omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt
  • Det nya avtalet markerar ett betydande steg för Alstoms verksamhet inom underhåll av tåg i Norden

 Alstom, världsledande inom smart och hållbar mobilitet, har tecknat en treårig förlängning för alla tre underhållskontrakt avseende tåg som trafikerar Västra Götalandsregionen under Västtrafiks ledning. Denna förlängning omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt, som nu gäller till december 2027. Förlängningen har ett ekonomiskt värde som överstiger en halv miljard kronor.

Det förlängda kontraktet innebär såväl fortsatt sysselsättning och strategisk tillväxt i Sverige. Det markerar också ett viktigt steg för Alstoms verksamhet inom tågunderhåll  i Norden, vilket ger företaget möjlighet att tillföra mer av sin expertis till den lokala marknaden, planera för framtida möjligheter och stärka kundrelationer.

"Att underhålla dessa tåg är inte bara en fantastisk erfarenhet och källa till stolthet, utan också en unik möjlighet, särskilt med tanke på att de kommer att trafikera regionen i omkring 30 år framåt," säger Maria Signal Martebo, VD för Alstom i Sverige.

Denna kontraktsförlängning omfattar Zefiro Express X80 höghastighetståg, som ägs av Västtrafik. Tidigare täcktes dessa tåg inte av något underhållskontrakt, men från och med den 1 juli 2024 har de lagts till i det befintliga avtalet mellan Alstom och SJ. De första underhållsaktiviteterna är planerade till april 2025.

Projektet inkluderar underhåll av 27 X61-tåg, 43 X11-14-tåg, 28 X52-53-tåg, 8 Y31-tåg och 45 kommande X80-tåg (förväntas efter full leverans i slutet av 2026). Depåerna finns i Motorvagnshallen (Göteborg), Sävenäs (Göteborg), Lidköping och Falköping.

Som ännu en del i Alstoms långsiktiga åtagande att stanna och växa i Västra Götalandsregionen, kommer Alstom under 2024 att öppna ett Maintenance Performance Centre i Göteborg. Centret kommer att bestå av underhålls- och tågteknisk kompetens på hög nivå, med fokus på ingenjörsvetenskap, industrialisering och materialförsörjning för att stödja prestandan och utvecklingen av Alstoms underhållsverksamheter, och därigenom stärka Alstoms underhållserbjudande på den nordiska marknaden.

Alstom är den största leverantören på den svenska tågmarknaden, med över tusen levererade tåg till de svenska järnvägarna och flera stora underhållskontrakt. Alstom leder också implementeringen av signalsystemet ERTMS (European Railway Traffic Management System) i Sverige, både ombord på fordonen och längs spåren, och levererar det nya nationella trafikledningssystemet för Trafikverket.

Alstom är marknadsledande inom järnvägstjänster och stödjer sina kunder genom hela livscykeln för deras tillgångar med det bredaste utbudet av underhållslösningar. Alstoms FlexCare Perform-underhållstjänster är anpassade efter kundernas behov och operativa krav, från tekniskt stöd med reservdelar till helt outsourcade underhållslösningar. Alstom underhåller över 35 500 fordon världen över och är en betrodd partner för service av både Alstom- och icke-Alstom-järnvägstillgångar.

Alstom™ and FlexCare Perform™ are protected trademarks of the Alstom Group.


Källa:  Alstom ©


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se