Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Avtalet om gemensamt trafikbolag är nu signerat


2017-09-07

Andreas Svahn (S) och Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande i Örebro respektive Västmanland, är överens. På torsdagen undertecknade de avtalet om ett gemensamt ägt bussbolag.
Bild:SKL
Andreas Svahn (S) och Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande i Örebro respektive Västmanland, är överens. På torsdagen undertecknade de avtalet om ett gemensamt ägt bussbolag.

Region Örebro län och Region Västmanland har nu tagit det sista steget mot ett gemensamt ägt bolag som ska driva kollektivtrafik i de båda länen. I dag den 7 september signerades avtalet av de båda parterna.

- Signeringen innebär att vi från båda regioner nu också är juridiskt bundna vid vår överenskommelse, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande, Region Örebro län. På så sätt är det en historisk signering. Tack vare det gemensamma ägandet kommer vi att få en ökad kontroll över bussverksamheten i vårt län. Det kommer ge ökad kvalitet och service i bussåkandet och vi kan driva miljö- och jämställdhetsfrågor mer aktivt än i dag då vi har upphandlat driften. Avtalet innebär också större anställningstrygghet för bussförarna.


Framgångsrikt med egen drift
- Att driva busstrafik i egen regi har varit framgångsrikt i Västmanland. Vi har nöjda resenärer, gott bemötande, god arbetsmiljö och en miljövänlig bussflotta. Med ett gemensamt bolag får vi ännu bättre förutsättningar att fortsätta utveckla busstrafiken i båda länen, säger Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande, i Region Västmanland.

Trafikstart sker hösten 2019
Avtalet innebär att Region Örebro län köper 50 procent av aktierna i AB Västerås Lokaltrafik för cirka 50 miljoner kronor. Några omedelbara förändringar kommer avtalet inte att innebära, men på sikt kommer både utbudet av, och formerna för, kollektivtrafiken att utvecklas och förbättras. Under hösten 2019 kommer det gemensamt ägda bolaget att i egen regi börja trafikera stadstrafiken i Örebro samt den regiontrafik som utgår från bussdepåerna i Örebro och Odensbacken. Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget, men det finns också en öppenhet i att även fortsättningsvis använda sig av olika leverantörer.

Källa: Region Västmanland


Tipsa en vn Skriv ut



Del av industrispåret i Kristinehamn. 
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av Industrispåret – järnvägsförbindelsen mellan Kristinehamns bangårdsområde...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se