Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Logents logistikcenter i Hallsberg lockar fler internationella aktörer


2018-10-03

Logents logistikcenter i Hallsberg.
Bild: Logent
Logents logistikcenter i Hallsberg.

Logistikföretagets logistikcenter i Hallsberg tilltalar internationella kunder, både från Asien och Europa. Under sommaren valde två underleverantörer till fordonsindustrin att starta samarbete med Logent.
– Jag tycker att de här kunderna är ett kvitto på att vi gör rätt saker. Vi erbjuder en produktmix som tilltalar både nationella och internationella kunder. Istället för att företagen kontaktar en enskild transportör, tullagent, lageraktör och distributör, så har vi tagit hand om hela kedjan. VMI-konceptet går hem hos våra kunder, säger Michael Sköld, Business Development Manager & Strategic Sales på Logent.


Logents logistikcenter i Hallsberg, som med sitt geografiska läge och kompetens, tilltalar internationella kunder. Kombinationen av europa- och riksväg, järnvägen och närheten till Göteborgs Hamn gör den till en stark knytpunkt i Sverige för export och import.

– Vi har ett unikt läge med en demografisk och geografisk mittpunkt, du når sju miljoner människor inom tre timmar från Logents logistikcenter. Det är ett unikt kluster med transportmöjligheter som gör att stora volymer av gods kan hanteras från Hallsberg och ut i världen, säger Magnus Larsson, Näringslivschef i Hallsbergs kommun.

Europeisk och asiatisk transportväg
Logent har tagit tillvara på möjligheterna som följer med kombiterminalen i Hallsberg. De har dagliga tåg till och från hamnen i Göteborg med containrar som de sedan lossar och levererar till slutkund. Den asiatiska kunden tar del av logistiklösningen, från fartyg till järnväg. Idag får de hjälp med både tullager, distribution samt ompackning.

Den europeiska kunden valde däremot att växla från lastbil till järnväg under hela transportsträckan. Ett byte som är unikt i sitt slag.

– Fördelen som jag ser det är att det är ett priseffektivt och en vinst för miljön att välja alternativet att gå via järnväg istället för bil. I Hallsberg är vår främsta styrka att vi har kombinationen av järnvägspendeln från Göteborg, kombiterminalen och vår Crossdock-verksamhet och att vi tillsammans med det kan erbjuda bland annat tullager, säger Michael Sköld. 



Källa: Logent


Tipsa en vn Skriv ut



Del av industrispåret i Kristinehamn. 
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av Industrispåret – järnvägsförbindelsen mellan Kristinehamns bangårdsområde...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se