Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Vakenhetsträning räcker inte – yrkesförare behöver också god arbetsskiftsplanering


2018-10-04

Bild: Arbetshälsoinstitutet (Työterveyslaitos)

Arbetshälsoinstitutet har i samarbete med Jyväskylä universitet undersökt om träning i vakenhetshantering minskar yrkesförares trötthet i arbetet. Huvudresultatet var att träningen inte hjälper förarna att höja sin vakenhetsgrad, utan därtill behövs också god arbetsskiftsplanering. Beta-versionen av webbtjänsten VIRE, som har använts på prov, hjälper transportföretag att känna igen fall av dold trötthet och bedöma arbetsskift med avseende på hur tröttande de är.

– Slutsatsen av denna undersökning är att träningen kan användas för att öka kännedomen om vakenhet, men för att höja vakenhetsgraden, bör man även utveckla arbetsskiftsplaneringen, berättar projektets ansvarige forskare Mikael Sallinen vid Arbetshälsoinstitutet och Jyväskylä universitet.

– Av denna anledning har vi i samarbete med Trafi, Stockholms universitet och det svenska företaget Portin Productions utvecklat webbtjänsten VIRE, med vars hjälp både transportföretag och andra arbetsplatser kan bedöma arbetsskift med avseende på hur tröttande de är.

Webbtjänsten VIRE kan användas för att bedöma förarnas trötthetsrisk
– I alla typer av trafikverksamhet är trötthet en betydande riskfaktor för trafiksäkerheten. För hantering av trötthet finns det metoder som kan användas av trafikanterna själva. När det gäller yrkesförare finns det också metoder som gäller arbetsskiftsplaneringen. Beta-versionen av webbtjänsten VIRE baserar sig på en biomatematisk kalkylmodell, som synliggör den dolda trötthet som orsakas av avvikelser från människans normala dygnsrytm, berättar chefen för Trafis trafikmedicinska enhet, specialistläkare Jukka Terttunen.

– Webbtjänsten VIRE kan dock ännu inte synliggöra den verkliga trötthetsrisken, så i det avseendet måste utvecklingsarbetet fortsätta. För att kunna lägga användarnas behov till grund för det fortsatta arbetet, hoppas vi på mycket feedback på den här första versionen. Tjänsten talar om för oss hur det borde kännas i kroppen vid olika tidpunkter, men situationerna i trafiken, t.ex. i stunder av aktivt agerande, kan upphäva känslan av dold trötthet, säger Terttunen.

Webbtjänsten VIRE kan användas för att åskådliggöra risken för dold trötthet och för att bedöma arbetsskift med avseende på hur tröttande de är inte bara i yrkestrafik, utan också på alla arbetsplatser, där arbetet utförs under andra tider på dygnet än dagtid.

Undersökningen av träning i vakenhetshantering baserar sig på ett randomiserat kontrollerat experiment med medverkan av 52 förare av tunga fordon från fyra finländska transportföretag. Vakenheten under körning och sömnen under fritiden mättes 6 månader före och 5 månader efter träningen i vakenhetshantering. Båda mätperioderna var två veckor långa. I vakenhetsträningen deltog 32 förare. De övriga förarna fungerade som kontrollgrupp. Undersökningen har publicerats i vetenskapsjournalen Accident Analysis and Prevention. Undersökningen finansierades av Arbetarskyddsfonden och NordForsk.




Källa: Arbetshälsoinstitutet (Työterveyslaitos)


Tipsa en vn Skriv ut



Del av industrispåret i Kristinehamn. 
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av Industrispåret – järnvägsförbindelsen mellan Kristinehamns bangårdsområde...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se