Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Stockholmsregionen


2020-05-28

Beijer Byggmaterial inför snart fossilfria leveranser i Stockholm.
Bild: Beijer Byggmaterial
Beijer Byggmaterial inför snart fossilfria leveranser i Stockholm.

Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.
Bild: Beijer Byggmaterial
Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.

Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial.
Bild: Beijer Byggmaterial
Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial.

Varje år gör Beijer Byggmaterial 200 000 leveranser från sina lager och kör 200 000 mil i Stockholmsområdet. Från den 1 juli 2020 körs alla kontrakterade leveransbilar på fossilfria bränslen, något som kommer minska koldioxidutsläppen med minst 80% jämfört med dagens leveranser*.

– Självklart är det viktigt för oss som den största aktören bland byggmaterialhandlare i Stockholmsområdet att hantera våra leveranser på ett ännu mer hållbart sätt. Det här hjälper också våra kunder i deras miljöarbete och tillsammans kommer vi nu närmre en mer klimatsmart byggbransch, säger Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.

Stockholmsområdet är den mest expansiva regionen i Norden med många stora aktörer som har krav och vilja att få ner sina klimatavtryck. För ett stort bygge som får många leveranser blir detta en stor positiv förändring.

Beijer Byggmaterial har fyra distributionscentraler i Stockholm, med totalt 45 kontrakterade leveransbilar som varje dag förser företag och privatpersoner med byggmaterial. Drivmedlet på dessa bilar ställs nu om från diesel till fossilfria alternativ som till största del består av HVO100, ett förnybart växtbaserat bränsle. För de bilar som plockas in extra sker en klimatkompensation.

– Beijer jobbar mot målet att på sikt bli helt klimatneutrala. Logistik och transport är ett område som påverkar mycket och där det redan gjorts stora åtgärder, säger Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial.

Bland annat är Beijers leveranscentraler i Stockholmsområdet bra strategiskt placerade för att spara tid för kunderna och få ner antalet körda mil. Beijer har också infört ett system för att öka sin optimering av de slingor som körs, bilarna har optimerats, el-kranar har installerats och nu erbjuds även frakt för retur av avfall.

* Enligt kalkylmodell på miljofordon.se



Källa: Beijer Byggmaterial


Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se