Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning


2023-01-18

Hans Larsson, Business Region Göteborg.
Bild: Business Region Göteborg
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Gabriella Virdarson, FKG.
Bild: Business Region Göteborg
Gabriella Virdarson, FKG.

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas. Fordonsindustrin är den enskilt viktigaste delen av Västra Götalands ekonomi och i kölvattnet av de stora aktörerna har även underleverantörerna fått stöd att ställa om.

Leverantörsklustret i Västra Götaland innehåller nästan 400 företag med cirka 42 000 anställda (FKG, 2020) och deras förutsättningar har de senaste åren förändrats betydligt. De viktigaste drivkrafterna bakom detta är elektriska fordon, digitalisering och AI samt omställning till en mer hållbar produktion. Vår region är världsledande i flera av dessa områden och fokus ligger på att stärka konkurrenskraften ännu mer.

– Den pågående globala omställningen innebär ett stort behov av att säkerställa att rätt kompetenser finns i hela leverantörskedjan i framtiden, säger Hans Larsson, projektledare på Business Region Göteborg.

– Vi såg att leverantörsföretagen som i stor utsträckning är små och medelstora företag hade behov av coachning och vägledning för att svara upp mot framtidens kompetensbehov, därför lanserades samverkansprojektet Framrutan.

Utvecklingen inom fordonsbranschen accelererar vilket innebär att kompetensutveckling är avgörande för fortsatt framgång. Leverantörer behöver därför anpassa sin verksamhet och fortsatt arbeta med kompetensfrågor på såväl strategisk som operativ nivå.


Framrutan stärker företagens och regionens konkurrenskraft
Syftet med Framrutan var att regionens leverantörer skulle stärka och öka sin, och därmed regionens, konkurrenskraft i fordonsbranschens kraftiga omställning. Enligt analysföretaget BloombergNEF räknar man globalt med att antalet elektriska personbilar på vägarna går från dagens 20 miljoner till 77 miljoner redan år 2025. Tyngre fordon så som bussar och lastbilar väntas öka i antal från 1,3 miljoner till nästan 6 miljoner under samma period.

– Hur man än vänder och vrider på den omställning vi befinner oss i så kokas det ner till två nyckelfaktorer - nya affärsmodeller och ny kompetens. Det är de två man behöver fokusera på för fortsatt konkurrenskraft, förklarar Gabriella Virdarson på branschorganisationen FKG. De stora företagen har ofta själva resurserna att hantera dessa frågor, medan de mindre i många fall behöver en handpåläggande stöttning. Här har projektet Framrutan erbjudit en exceptionell möjlighet.

De 25 företag som deltagit i Framrutan pratar om processen och coachningen som ögonöppnande. De känner sig bättre rustade inför framtiden och har fått ökad förståelse för vad deras kunder efterfrågar och vilka kompetenser de måste säkra upp.

– Det finns många storskaliga exempel på initiativ i Västsverige där bland annat Volvobolagen satt tuffa mål för sin elektrifiering de närmsta åren, Northvolt och Volvo Cars bygger och utvecklar batterifabrik, Einride testkör autonoma fordon för transporter och Heart Aerospace räknar med att leverera sina första elektriska flygplan år 2028, förklarar Hans Larsson. Vår region är världsledande på många områden men det gäller hela tiden att fortsätta vilja skapa nytt och bättre.

– För att regionen ska fortsätta att blomstra behöver alla företag hålla en konkurrenskraftig nivå, fyller Gabriella Virdarson från FKG i. Det är nu det sker och många av de företag vi pratar med vill utvecklas och ser detta som en stor och härlig utmaning. Man behöver bara lite hjälp med hur man ska börja.

Framrutan är en del av Göteborgsregionens Kompetensnav och finansieras av Västra Götalandsregionen, Europeiska regionala utvecklingsfonden och Business Region Göteborg. Projektet leds av Business Region Göteborg i samverkan med Göteborgs Tekniska College, IDCWest Sweden AB, IUC Sjuhärad, IUC Väst och FKG – Fordonskomponentgruppen. Läs mer om Framrutan.


Källa: Business Region Göteborg

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se