Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning


2023-01-18

Hans Larsson, Business Region Göteborg.
Bild: Business Region Göteborg
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Gabriella Virdarson, FKG.
Bild: Business Region Göteborg
Gabriella Virdarson, FKG.

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas. Fordonsindustrin är den enskilt viktigaste delen av Västra Götalands ekonomi och i kölvattnet av de stora aktörerna har även underleverantörerna fått stöd att ställa om.

Leverantörsklustret i Västra Götaland innehåller nästan 400 företag med cirka 42 000 anställda (FKG, 2020) och deras förutsättningar har de senaste åren förändrats betydligt. De viktigaste drivkrafterna bakom detta är elektriska fordon, digitalisering och AI samt omställning till en mer hållbar produktion. Vår region är världsledande i flera av dessa områden och fokus ligger på att stärka konkurrenskraften ännu mer.

– Den pågående globala omställningen innebär ett stort behov av att säkerställa att rätt kompetenser finns i hela leverantörskedjan i framtiden, säger Hans Larsson, projektledare på Business Region Göteborg.

– Vi såg att leverantörsföretagen som i stor utsträckning är små och medelstora företag hade behov av coachning och vägledning för att svara upp mot framtidens kompetensbehov, därför lanserades samverkansprojektet Framrutan.

Utvecklingen inom fordonsbranschen accelererar vilket innebär att kompetensutveckling är avgörande för fortsatt framgång. Leverantörer behöver därför anpassa sin verksamhet och fortsatt arbeta med kompetensfrågor på såväl strategisk som operativ nivå.


Framrutan stärker företagens och regionens konkurrenskraft
Syftet med Framrutan var att regionens leverantörer skulle stärka och öka sin, och därmed regionens, konkurrenskraft i fordonsbranschens kraftiga omställning. Enligt analysföretaget BloombergNEF räknar man globalt med att antalet elektriska personbilar på vägarna går från dagens 20 miljoner till 77 miljoner redan år 2025. Tyngre fordon så som bussar och lastbilar väntas öka i antal från 1,3 miljoner till nästan 6 miljoner under samma period.

– Hur man än vänder och vrider på den omställning vi befinner oss i så kokas det ner till två nyckelfaktorer - nya affärsmodeller och ny kompetens. Det är de två man behöver fokusera på för fortsatt konkurrenskraft, förklarar Gabriella Virdarson på branschorganisationen FKG. De stora företagen har ofta själva resurserna att hantera dessa frågor, medan de mindre i många fall behöver en handpåläggande stöttning. Här har projektet Framrutan erbjudit en exceptionell möjlighet.

De 25 företag som deltagit i Framrutan pratar om processen och coachningen som ögonöppnande. De känner sig bättre rustade inför framtiden och har fått ökad förståelse för vad deras kunder efterfrågar och vilka kompetenser de måste säkra upp.

– Det finns många storskaliga exempel på initiativ i Västsverige där bland annat Volvobolagen satt tuffa mål för sin elektrifiering de närmsta åren, Northvolt och Volvo Cars bygger och utvecklar batterifabrik, Einride testkör autonoma fordon för transporter och Heart Aerospace räknar med att leverera sina första elektriska flygplan år 2028, förklarar Hans Larsson. Vår region är världsledande på många områden men det gäller hela tiden att fortsätta vilja skapa nytt och bättre.

– För att regionen ska fortsätta att blomstra behöver alla företag hålla en konkurrenskraftig nivå, fyller Gabriella Virdarson från FKG i. Det är nu det sker och många av de företag vi pratar med vill utvecklas och ser detta som en stor och härlig utmaning. Man behöver bara lite hjälp med hur man ska börja.

Framrutan är en del av Göteborgsregionens Kompetensnav och finansieras av Västra Götalandsregionen, Europeiska regionala utvecklingsfonden och Business Region Göteborg. Projektet leds av Business Region Göteborg i samverkan med Göteborgs Tekniska College, IDCWest Sweden AB, IUC Sjuhärad, IUC Väst och FKG – Fordonskomponentgruppen. Läs mer om Framrutan.


Källa: Business Region Göteborg

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se