Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier


2023-05-03

Bild:Goodyear

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersökningen frågade mer än 1 400 åkerier från 33 europeiska länder om deras hållbarhetsarbete, mål och strategier. Flera åkerier från Sverige och Danmark deltog i undersökningen. De viktigaste resultaten är:

  • Majoriteten av åkerierna har tydligt definierade hållbarhetsmål och åtgärder.
  • Kunskapen om miljölagstiftning fortsätter att öka i hela Europa.
  • Däck spelar en nyckelroll för att minska åkeriernas koldioxidutsläpp.

En överväldigande majoritet, 74 %, av de svenska och danska svaren lyfte fram hållbarhet som mycket viktigt eller viktigt för deras företag. En majoritet, 68 % av de svarande svenska och danska åkerierna, har också definierade hållbarhetsmål och 19 % svarade att de skulle sätta mål och mätningar på plats under de kommande 12 månaderna. Undersökningen registrerade också en ökning med 28 % av åkerier i 33 länder i Europa som sa att hållbarhetsåtgärder inte bara är bra för miljöarbetet, utan också en drivkraft för lönsamhet. Undersökningsresultaten indikerar att branschen är positionerad som kunnig och redo att ta steg framåt för att öka effektiviteten.

Däck fortsätter att spela en nyckelroll för att uppnå hållbarhetsmål
Bland de åkerier som deltog i undersökningen från Sverige och Danmark sa 71 % att bränslesnåla däck är en del av deras lösning, följt av utbyggnaden av effektivare fordon. Därför ser de däck som den viktigaste överförbara komponenten. Rullmotståndet spelar en viktig roll för ett fordons totala effektivitet. Tidigare har åkerioperatörer tvingats välja mellan hållbarhet, grepp, bränsleeffektivitet och körsträcka, men den senaste Goodyear-tekniken eliminerar sådana kompromisser. Att till exempel utrusta ett åkeri med Goodyears FUELMAX ENDURANCE-sortiment kan resultera 2 % lägre CO2-utsläpp, vilket motsvarar en besparing på 40 000 liter bränsle per år för ett åkeri med 100 fordon.1

Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial Europe Goodyear, sa: ”Bränslesnåla däck är en betydande kostnadsbesparing för åkerier. Goodyears FUELMAX ENDURANCE-sortimentet ger hög bränsleeffektivitet med förbättrad körsträcka och grepp. Det är ett perfekt val för åkerier som är fokuserade på bränslebesparing men kräver mångsidighet och robusthet för regional användning. När vi uthärdar denna period av höga energipriser är det ingen överraskning att åkerierna fortsätter att ägna sig åt detaljer när det kommer till däck och andra materialskillnader som verkligen kan hjälpa till att öka åkeriets effektivitet.”

Mats Sävström, General Manager Sales Commercial Nordic & Baltic, sa: ”Vi är glada att se att de flesta av de svenska och danska åkerioperatörerna anser att hållbarhet är mycket viktigt och även har definierade hållbarhetsmål. Resultaten visar att Danmark och Sverige ligger långt fram i utvecklingen inom detta fält. Att arbeta med hållbarhetsåtgärder gynnar inte bara miljön utan driver också på lönsamheten, vilket resultaten tyder på att ett växande antal åkerioperatörer är medvetna om.”

Kunskapen om regional lagstiftning blir starkare år från år
Om man tittar på alla 33 länder som deltog i undersökningen har kunskapen om miljölagstiftning inom länder förbättrats sedan 2021 års undersökning. 90 % av de deltagande åkerierna i Sverige och Danmark sa att de var bekanta med lagstiftning som gäller för deras lokala transportmarknad, vilket innebär att åkerierna har en mycket starkare strategisk position för att fatta beslut baserade på statliga lagar. Det tyder också på att åkerierna aktivt bidrar till ländernas hållbarhetsåtgärder.

Kostnads- och komplexitetsbarriärer kvarstår för många operatörer
Även om den övergripande bilden är positiv finns det fortfarande flera viktiga hinder för att implementera hållbara lösningar. Undersökningen fann att direktkostnaden för närvarande inte motiverar den framtida avkastningen på investeringen. 61 % av de deltagande åkerierna i Sverige och Danmark identifierade kostnaden som det viktigaste hindret för vissa lösningar. Detta stöds av 55 % av svaren som nämner ekonomiska incitament som den näst mest effektiva uppmuntran för att förbättra hållbarheten, vilket bekräftar att åkerierna känner en påverkan av den nuvarande ekonomiska miljön. Den mest effektiva uppmuntran är dock den ökade efterfrågan från kunder, som 61 % av deltagarna nämnde. Samtidigt förblir komplexiteten i samband med att installera verktyg som hjälper till att mäta och minska miljöpåverkan utom räckhåll för många små och medelstora åkerier. Svaret på utmaningarna som lyfts fram i undersökningen är Goodyear Total Mobility, ett integrerat erbjudande för åkeriledning som sammanför lastbilsdäck, lösningar och tjänster som stödjer samma mål: att minska avbrott och förbättra effektiviteten, hjälpa till att minska bränslekostnaderna och uppfylla målen för koldioxidutsläpp.

Szymanski kommenterade: ”Vad undersökningsresultaten säger oss är att branschen är på rätt väg mot en hållbar framtid. Majoriteten av åkerierna fortsätter arbeta mer med hållbarhet, särskilt med de moment som har störst effekt. Sedan förra årets undersökning har det ekonomiska landskapet förändrats avsevärt, så vi kan bli ännu mer uppmuntrade av åkeriernas ansträngningar under denna tid, särskilt som samtalet skiftar från en ren miljöfråga till en om att hålla jämna steg med branschen och lönsamhet.”


Källa: Goodyear 


Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se