Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter


2021-11-09

I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.
Bild: Göteborgs Hamn AB
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder för svensk varudistribution. Orternas viktigaste koppling till kontinenten är godstågspendlarna till Göteborgs hamn med totalt 19 avgångar i veckan. Godset på pendlarna transporteras på lastbil mellan terminalerna och lokala lager och logistikcentraler. Sedan i fredags är dessa transporter fossilfria.

GDL Sjöcontainer hanterar transporterna av godstågpendlarna i Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping som med 19 avgångar tillsammans tar cirka 1500 tjugofotscontainers (TEU) till och från Göteborgs hamn varje vecka. Sedan den 5 november drivs bolagets samtliga lastbilar som sköter transporter mellan terminal och närliggande lager och distributionscentraler helt på det förnybara bränslet HVO100.

– Det betyder att vi kör fossilfritt till kombiterminalerna för att därefter uppnå en CO2-besparing av last mile-transporten på ca 90 procent, säger Mikael Andersson, VD på GDL Sjöcontainer AB.

Därtill drivs numera även de truckar som lyfter godset mellan tåg och lastbil på kombiterminalerna på HVO100, vilket innebär ytterligare minskning av partikel- och koldioxidutsläpp.

Användningen av tåg på sträckorna till och från Göteborg i kombination med GDL:s fossilfria utkörning ger en besparing av cirka 18 000 ton CO2 på årsbasis. Detta jämfört med om transporterna skulle göras med lastbilar drivna på konventionell diesel, enligt siffror framtagna av IVL Svenska Miljöinstitutet.

När man isolerar nytillskottet i systemet – lokala utkörningar och terminaltruckar drivna på HVO100 – innebär det minskade klimatutsläpp med drygt 2500 ton per år.


Järnvägen växer i hela Sverige
Utöver Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping består Göteborgs hamns järnvägsnätverk Railport Scandinavia av ytterligare ett 30-tal terminaler på orter runt om i Sverige. De trafikeras av 70 avgångar till och från Göteborgs Hamn varje vecka.

– Järnvägen är svårslagen när man väger samman miljö, ekonomi, kapacitet och tillförlitlighet. I kombination med samverkande järnvägs- och terminaloperatörer, varuägare och andra i och kring hamnen är de framgångsfaktorer som gjort att järnvägen kunnat växa kraftigt länge, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Sedan 2000-talet har andelen containergods som transporteras på järnväg till eller från hamnen ökat från 20 till mer än 60 procent. Det är en siffra som sticker ut rejält i internationella jämförelser, och en utveckling som fortgår. Under årets tredje kvartal ökade järnvägsvolymerna med 12 procent i hamnen.

– Klimat och miljö är avgörande faktorer när man skapar logistikupplägg idag. Med det i åtanke är vi väldigt glada att aktörer som GDL fortsätter att utveckla konceptet kring järnvägen som det klimatsmarta alternativet för inlandstransporter, säger Claes Sundmark.


Fakta: HVO100
HVO100 är ett förnybart dieselbränsle som passar i både små och stora dieselmotorer utan anpassning. Råvaran består av rest- och avfallsprodukter. HVO100 framställs genom att råvaran behandlas med vätgas och bildar en syntetisk diesel.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se