Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Volymrekord för Helsingborgs Hamn


2022-01-25

Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.
Bild: Helsingborgs Hamn
Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019s volymer. Den totala volymen gods sjöledes ökade med över 300 miljoner ton och antal TEU* ökade med 1000 enheter. Även konventionellt styckegods visar rekordsiffror jämfört med 2019 och färjetrafiken har gjort en stark återhämtning mot fjolårets siffror, speciellt inom gods och lastbilstrafiken.

Logistiksektorn fortsätter att växa både globalt och regionalt, samtidigt som det fortfarande är ostabilt inom logistikflödena, containerbrist och ett ovanligt högt tryck globalt på grund av pandemin som nu går in på sitt tredje år. Trots dessa utmaningar har Helsingborgs Hamn ökat antalet TEU* med 1000 enheter och godsvolymerna har stigit från 7,944 miljoner ton 2019 till 8,246 miljoner ton 2021.

– Vår volymökning med fyra procent jämfört med 2019 kommer från en blandning av ökade volymer hos befintliga kunder, samt tillkomsten av nya avtal. Vi har kunnat generera dessa siffror genom att vara flexibla, kreativa och visa på hållbara satsningar som bidrar till effektivare, smidigare och kundfokuserade lösningar. Vi vill vara Nordens modernaste hamn och den affärsutveckling vi gjort under pandemin har haft positiv inverkan och det visar siffrorna, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamn har inte påverkats i lika hög utsträckning som andra hamnar då det gäller containerbristen eftersom balansen mellan import och export är relativt jämn. Kundernas behov har stått i fokus och effekten av det är att segment som konventionellt styckegods ökat kraftigt då efterfrågan på tjänsten varit hög. En rekordökning med 684 procent i hantering jämfört med 2019.


Bra återhämtning av Forsea
Färjetrafiken ser en stadig ökning både på gods och lastbilstrafiken jämfört med 2020. Passagerarsidan och personbilstrafiken ökade också efter att restriktioner lättats under senare delen av 2021 men återhämtningen är inte lika kraftig som på gods och lastbilssidan som ökat med åtta respektive nio procent.


Bulkgods både vått och torrt
Under senare delen av fjärde kvartalet 2021 var det kallt i södra Sverige vilket ledde till en ökning i bulkhanteringen för pellets som används som energi i fjärrvärmesystemet i Helsingborg. Vintern 2020 var relativt mild och det reflekteras i volymerna. Flytande bulkgods har sett en ökning jämfört med 2019 på fem procent medan totalvolymen på torrbulk gått ner något under samma period.


Kunderna i fokus
Helsingborgs Hamn har arbetat strategiskt med affärsutveckling under lång tid och satsningarna får sitt kvitto i volymsiffror för 2021 med 300 miljoner ton i godsökning.

– Vi har fokuserat på möjligheterna och byggt på vad våra kunder har berättat genom kundundersökningarna som vi genomför årligen. I undersökningen bidrar våra kunder med viktig information om hur hamnens service och tjänster fungerar och ger oss ett underlag i hur vi kan arbeta med förbättringar och utveckling. Vi har också under pandemin hållit en tät dialog för att tillgodose befintliga behov, säger Nicklas.

Resultatet från kundundersökningen genomförd under oktober och november 2021 hade även den rekordsiffror med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 76, Net Promoter Score (kundlojaliteten) ökade med sju procent och den totala kundnöjdheten ökade även den från föregående år.

– Nöjda kunder är en av de viktigaste pelarna i vårt uppdrag och vi är både glada och stolta över deltagarnivån och resultatet. Genom att aktivt arbeta med de förbättringsområden som framkommer kan vi möta nya mål och volymer, säger Nicklas.


Utsikter
Samtidigt som det är ansträngt inom hela kedjan i logistiksektorn finns där möjligheter och utveckling som hjälper stabilisera hamnens verksamhet. Det finns inga indikationer på att volymerna eller fraktpriserna ska minska under kommande period och Helsingborgs Hamn har en stabil grund och erfarenhet att luta sig mot och kommer fortsätta vara en viktig spelare för det lokala och regionala näringslivet.

– Det är uttalat i vår affärsidé att hamnen ska främja näringslivet och bygga välstånd tillsammans med kunder och samarbetspartners för hela regionen, avslutar Nicklas.


Källa: Helsingborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se