Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Första publika laddstationen för tunga elfordon är igång


2022-06-09

Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.
Bild: ABB
Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.

Onsdagen den 8 juni lanserade Börjessons Lastbilar den första publika laddstationen för lastbilar, bilar och bussar i nära anslutning till E20 i Alingsås. Laddstationen, som är en Terra HP från ABB, har en effekt på 350 kW och är därmed anpassad för helelektriska lastbilar (BEV). Börjessons Lastbilars mål är att förkorta laddtider för elfordon och vara en betydande spelare i omställningen mot fossilfria transporter för åkerier och transportköpare.

– Vi ser det som avgörande för att hjälpa branschen att ta nästa steg på hållbarhetsresan. Laddaren ger oss möjlighet att visa våra kunder att tunga eldrivna lastbilar både kan och kommer att vara ett realistiskt alternativ. Hos oss ska det vara lika naturligt att det finns laddstationer som att det finns tankstationer för dieseldrivna lastbilar, säger Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar.

ABB, som är världsledande inom laddningsinfrastruktur för elfordon, erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar och samarbetar med partners runt om i världen för att påskynda elektrifieringen av tunga fordon. Det uppskattas att tunga fordon står för 25 procent av utsläppen från vägtransporter, men att koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil är 7 kilo mindre per mil jämfört med en dieseldriven lastbil.

– Börjessons Lastbilar är en förebild i branschen som genom att gå från ord till handling påskyndar övergången till eldrivna tunga fordon. Vår laddare ger dem och deras kunder en kontinuerlig maxeffekt på 350 kW under hela laddningen vilket är både unikt och framtidssäkert, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.

Transportsektorn i Sverige står för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp i landet och redan 2030 beräknas 2,5 miljoner laddbara fordon rulla på svenska vägar. I takt med att allt fler lastbilstillverkare fokuserar på eldrivna lastbilar ökar behovet av laddplatser som passar förarnas turer, tider och laddmönster. Därför kommer snabbladdaren hos Börjessons Lastbilar i Alingsås att vara öppen för alla förbipasserande elfordon och kan lätt användas med en smidig betalapp. Laddaren blir Börjessons Lastbilars första men redan under 2023 ska ytterligare två siter i Skåne få snabbladdare installerade.


Källa: ABB

Tipsa en vän Skriv ut





Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersökningen frågade mer än 1 400 åkerier från 33 europeiska länder om deras...

Läs mer
Zinga


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer

DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga



Mest lästa







Onninen






gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se