Facebook


Instagram

Avtalet om gemensamt trafikbolag är nu signerat


2017-09-07

Andreas Svahn (S) och Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande i Örebro respektive Västmanland, är överens. På torsdagen undertecknade de avtalet om ett gemensamt ägt bussbolag.
Bild:SKL
Andreas Svahn (S) och Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande i Örebro respektive Västmanland, är överens. På torsdagen undertecknade de avtalet om ett gemensamt ägt bussbolag.

Region Örebro län och Region Västmanland har nu tagit det sista steget mot ett gemensamt ägt bolag som ska driva kollektivtrafik i de båda länen. I dag den 7 september signerades avtalet av de båda parterna.

- Signeringen innebär att vi från båda regioner nu också är juridiskt bundna vid vår överenskommelse, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande, Region Örebro län. På så sätt är det en historisk signering. Tack vare det gemensamma ägandet kommer vi att få en ökad kontroll över bussverksamheten i vårt län. Det kommer ge ökad kvalitet och service i bussåkandet och vi kan driva miljö- och jämställdhetsfrågor mer aktivt än i dag då vi har upphandlat driften. Avtalet innebär också större anställningstrygghet för bussförarna.


Framgångsrikt med egen drift
- Att driva busstrafik i egen regi har varit framgångsrikt i Västmanland. Vi har nöjda resenärer, gott bemötande, god arbetsmiljö och en miljövänlig bussflotta. Med ett gemensamt bolag får vi ännu bättre förutsättningar att fortsätta utveckla busstrafiken i båda länen, säger Denise Norström (S), regionstyrelsens ordförande, i Region Västmanland.

Trafikstart sker hösten 2019
Avtalet innebär att Region Örebro län köper 50 procent av aktierna i AB Västerås Lokaltrafik för cirka 50 miljoner kronor. Några omedelbara förändringar kommer avtalet inte att innebära, men på sikt kommer både utbudet av, och formerna för, kollektivtrafiken att utvecklas och förbättras. Under hösten 2019 kommer det gemensamt ägda bolaget att i egen regi börja trafikera stadstrafiken i Örebro samt den regiontrafik som utgår från bussdepåerna i Örebro och Odensbacken. Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget, men det finns också en öppenhet i att även fortsättningsvis använda sig av olika leverantörer.

Källa: Region Västmanland


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se