Facebook


Instagram

Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft


2022-01-19

Bild: Niklas9416/Pixabay

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en internationell jämförelse. Systemet befinner sig dock under press. Både kvalitativa och kvantitativa mått visar, med något undantag, på stabila eller svagt fallande betyg över tid. Det visar ett kunskapsunderlag om godstransporternas konkurrenskraft som Trafikanalys tagit fram.

Transportsystemet kan på flera sätt bidra till att stärka företags och regioners möjlighet till att dels verka, dels utvecklas i konkurrens med företag internationellt. För det första måste transport­infrastruktur och fordon uppfylla basala kvalitetskrav, för det andra bör de vara av en viss omfattning och ingå med uppkopplingar till internationella transportnätverk. För det tredje måste företag som utför transporter erbjuda attraktiva transportupplägg samtidigt som de själva kan utvecklas.

Sverige har över lag en god position internationellt för näringslivets konkurrenskraft. Men regionala skillnader förekommer och tenderar att växa över tid. Detta är särskilt viktigt då trenden mot en ökad specialisering i produktionen fortsätter.

– Transportsystemet är centralt för att binda samman olika produktionsprocesser och bidra till Sveriges regionala konkurrenskraft, säger Krister Sandberg, projektledare Trafikanalys.

Bland transportutförande företag är det framförallt de inom vägtransport samt transporttjänster som visar en positiv utveckling med en ökad andel av det transporterade godset, transportarbetet och antal utförda transporter. Även lönsamhet och förmåga att genomföra investeringar utmärker vägtransportsektorn. Övriga transportbranscher, särskilt järnvägsföretagen, uppvisar en mer problematisk situation och lyckas inte på samma sätt som vägtransportsektorn erbjuda tillräckligt attraktiva transportlösningar.

Den lönsamhetsutveckling som observerats bland transportutförande företag, återspeglas i hur transportsystemet används. Svenskregistrerade lastbilar dominerar marknaden för inrikes godstransporter, medan utländska lastbilar utför en större och växande andel av transporterna till och från Sverige. Sjöfarten är huvudsakligen inriktad på utrikestrafiken och svarar för majoriteten av utrikes transportarbete. Järnvägen har ett omfattande transportarbete för ett fåtal varugrupper. Det finns få tecken på att det har skett en överflyttning från väg till järnväg och sjöfart, eller att förutsättningarna för detta har förbättrats över tid.

Statliga investeringar i transportinfrastrukturen i Sverige är i paritet med investeringar som görs i liknande länder. Trots ökade underhållssatsningar i Sverige så väntas tillståndet i väg- och järnvägssystemet fortsatt vara problematiskt. Det finns i det sammanhanget mycket att vinna på att fortsatt främja dialog inom och mellan branscher för att skapa förutsättningar för mer effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter.


Källa: Trafikanalys

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se