Facebook


Instagram

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter


2023-01-26

Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.
Bild: Dachser
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en räckvidd på cirka 500 km kommer att vara redo för serieproduktion under 2024 och avsiktsförklaringen är ytterligare en komponent i Dachsers klimatskyddsstrategi.

Logistikföretaget Dachser planerar att utöka sin europeiska vägtransportsflotta med 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul, som presenterades vid årets IAA Transportation. För detta ändamål har det globala logistikföretaget med bas i Kempten, Tysklandt, undertecknat en avsiktsförklaring med Mercedes-Benz Trucks. Ett avtal som innebär en storskalig utökning av logistikföretagets eldrivna vägtransportflotta. Dachser har för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6x2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Denna ellastbil, som har en räckvidd på cirka 500 km på en laddning, kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.

– Dachser är en mycket värdefull kund för oss när det gäller hållbara transporter. Dachser var en engagerad testpartner redan under utvecklingen av eActros 300/400 för tunga distributionstransporter. Vi är mycket nöjda över att logistikföretaget nu också planerar att använda sig av eActros LongHaul i nästa steg, vilket stärker vår e-strategi, säger Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.

– Denna avsiktsförklaring lyfter fram vårt engagemang för utveckling och testning av miljövänliga kommersiella drivsystem. eActros LongHauls långa räckvidd gör det möjligt för oss att utsläppsfritt transportera varor mellan våra europeiska anläggningar, nu även vid trafik med tung last och vid långdistanstransporter. Detta är en viktig del i Dachsers långsiktiga klimatskyddsstrategi, säger Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser.

Som ett led i företagets koncept för hållbara leveranser i stadskärnor ”Dachser Emission-Free Delivery” har Dachser använt batteridrivna fordon som FUSO eCanter och eActros sedan 2018. I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar som standard alla lokala försändelser CO2-neutralt inom ett definierat innerstadsområde. För last mile-leveranser använder företaget även eldrivna transportcyklar för att distribuera försändelserna. 2018 vann pilotprojektet i Stuttgart tävlingen ”Sustainable Urban Logistics” utlyst av German Federal Ministry for the Environment och the Federal Environment Agency.

– Vi har mycket goda erfarenheter av de batteridrivna fordonens prestanda inom stadslogistik. Därför var det logiskt att ta nästa steg mot långdistanstransporter, tillsammans med Mercedes-Benz Trucks, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.


Mercedes-Benz eActros LongHaul
Utvecklingsingenjörerna hos Mercedes-Benz Trucks konstruerar eActros LongHaul så att fordonet och dess komponenter uppfyller samma hållbarhetskrav som en jämförbar konventionell Actros för tunga långdistanstransporter. Det betyder 1,2 miljoner kilometer på vägen under en tioårsperiod. Batterierna i eActros LongHaul använder litium-järnfosfat-teknik (LFP). Dessa batterier kännetecknas framför allt av en lång livslängd och mer användbar energi. Batterierna i eActros LongHaul kan laddas från 20 till 80 procent på knappt 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt. Tre batteripaket ger en installerad totalkapacitet på drygt 600 kWh och två elmotorer genererar, som en del av en ny e-axel, en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på drygt 600 kW.


Källa: Dascher Sweden AB

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>
Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. 

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös utveckling till att bli en allt mera avancerad och allt bredare yrkesroll. Fordonsteknikern är...

Läs mer
Zinga


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med...

Läs mer
Ulefos
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX



DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se