Facebook


Instagram

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter


2023-01-26

Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.
Bild: Dachser
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en räckvidd på cirka 500 km kommer att vara redo för serieproduktion under 2024 och avsiktsförklaringen är ytterligare en komponent i Dachsers klimatskyddsstrategi.

Logistikföretaget Dachser planerar att utöka sin europeiska vägtransportsflotta med 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul, som presenterades vid årets IAA Transportation. För detta ändamål har det globala logistikföretaget med bas i Kempten, Tysklandt, undertecknat en avsiktsförklaring med Mercedes-Benz Trucks. Ett avtal som innebär en storskalig utökning av logistikföretagets eldrivna vägtransportflotta. Dachser har för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6x2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Denna ellastbil, som har en räckvidd på cirka 500 km på en laddning, kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.

– Dachser är en mycket värdefull kund för oss när det gäller hållbara transporter. Dachser var en engagerad testpartner redan under utvecklingen av eActros 300/400 för tunga distributionstransporter. Vi är mycket nöjda över att logistikföretaget nu också planerar att använda sig av eActros LongHaul i nästa steg, vilket stärker vår e-strategi, säger Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.

– Denna avsiktsförklaring lyfter fram vårt engagemang för utveckling och testning av miljövänliga kommersiella drivsystem. eActros LongHauls långa räckvidd gör det möjligt för oss att utsläppsfritt transportera varor mellan våra europeiska anläggningar, nu även vid trafik med tung last och vid långdistanstransporter. Detta är en viktig del i Dachsers långsiktiga klimatskyddsstrategi, säger Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser.

Som ett led i företagets koncept för hållbara leveranser i stadskärnor ”Dachser Emission-Free Delivery” har Dachser använt batteridrivna fordon som FUSO eCanter och eActros sedan 2018. I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar som standard alla lokala försändelser CO2-neutralt inom ett definierat innerstadsområde. För last mile-leveranser använder företaget även eldrivna transportcyklar för att distribuera försändelserna. 2018 vann pilotprojektet i Stuttgart tävlingen ”Sustainable Urban Logistics” utlyst av German Federal Ministry for the Environment och the Federal Environment Agency.

– Vi har mycket goda erfarenheter av de batteridrivna fordonens prestanda inom stadslogistik. Därför var det logiskt att ta nästa steg mot långdistanstransporter, tillsammans med Mercedes-Benz Trucks, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.


Mercedes-Benz eActros LongHaul
Utvecklingsingenjörerna hos Mercedes-Benz Trucks konstruerar eActros LongHaul så att fordonet och dess komponenter uppfyller samma hållbarhetskrav som en jämförbar konventionell Actros för tunga långdistanstransporter. Det betyder 1,2 miljoner kilometer på vägen under en tioårsperiod. Batterierna i eActros LongHaul använder litium-järnfosfat-teknik (LFP). Dessa batterier kännetecknas framför allt av en lång livslängd och mer användbar energi. Batterierna i eActros LongHaul kan laddas från 20 till 80 procent på knappt 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt. Tre batteripaket ger en installerad totalkapacitet på drygt 600 kWh och två elmotorer genererar, som en del av en ny e-axel, en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på drygt 600 kW.


Källa: Dascher Sweden AB

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se