Facebook


Instagram

De här däcken väljer Arriva till sina bussar i vinter


2017-11-30

Bild:Arriva

Säkerheten och tryggheten för våra kunder och vår personal går alltid först, oavsett årstid och väglag. Här berättar vi på Arriva hur vi planerar och förbereder bussarnas däck inför vintersäsongen.

För att våra fordon ska klara alla säsonger och årstidsväxlingar sker kontinuerligt en översyn av fordonsflottan. Var sjätte vecka genomgår våra bussar en besiktning där man ser över en rad aspekter och gör omfattande säkerhetskontroller.

- Byte till vinterdäck sker normalt under en utrullningsperiod i september-november och alla planerade däckbyten görs av en underleverantör som säkerställer att bussarna har anpassade däck efter modell och väglag. Vi sätter alltid säkerheten först och byter ut slitna däck tidigare än vad som egentligen krävs, berättar Stefan L Karlsson, teknisk chef på Arriva.

Det här gäller för vinterdäck i kollektivtrafiken
Det finns inget lagkravpå att samtliga däck på tunga fordon ska vara försedda med vinterdäck, utan lagen om vinterdäck på bussar gäller enbart på fordonets drivaxel.

Arrivas vinterdäck monteras på bussarnas drivaxel. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln. Löpaxelns däck förses med mönstrade åretruntdäck.

Alltid korrekt mönsterdjup
Arriva följer Transportstyrelsens rekommendationer för mönsterdjup för tunga fordon som säger att vinterdäcken ska ha ett mönsterdjup på minst 5 mm. Mönsterdjupet mäts i däckets huvudmönster och inte i de sicksackformade spåren i mönstret, den så kallade sajpningen.

- Vi gör kontroller av däcken var 6:e vecka och byter då ut däck som börjar närma sig gränsvärdena, säger Stefan L Karlsson.

Typ av vinterdäck i Arrivas olika trafikområden
Arrivas däckleverantör anpassar vinterdäcken efter trafiksituationen och väglaget i varje trafikområde.

Halmstad
I Halmstad där vinterväglaget mestadels är snöfritt använder vi Conti Urban ha3 m+s samt Conti Cityplus ha3 m+s/Hsw2 coach. Detta är däck som särskilt passar bussar som körs kortare sträckor i stadsmiljö samt regionala linjer på landsväg. De fungerar även optimalt för vått underlag och snöslask.

Lunda
Från Lunda-depån utgår de av våra bussar i Stockholmsområdet som mestadels kör i stadstrafik. Dessa bussar är försedda med Conti Urban ha3 m+s, vilket är däck som tagits fram speciellt för krävande stadstrafikförhållanden. De här däcken klarar alla väderförhållanden med topprestanda på såväl torra som våta underlag.

Råsta, Märsta, Ekerö, Norrort
På bussarna i Råsta, Märsta, Ekerö och Norrort har vi försett bussarnas drivaxel med däck för extremt vinterväglag: Conti Urban Scandinavia hd3. Det innebär att bussarna har däck särskilt anpassade för nordisk vinter. Däcken ger maximalt grepp på halt och snöigt underlag. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln.



Källa: Arriva


Tipsa en vn Skriv ut



Del av industrispåret i Kristinehamn. 
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av Industrispåret – järnvägsförbindelsen mellan Kristinehamns bangårdsområde...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se