Facebook


Instagram

Fixaren Peter om livet i lastbilen


2019-03-29

Kranföraren Peter Nystadius framför sin Volvo FH 500.
Bild: Klaravik
Kranföraren Peter Nystadius framför sin Volvo FH 500.

Peter Nystadius är kranföraren som älskar livet på vägarna. Men ännu mer älskar han det som A-till-B-transporten ger. På sitt flak fraktar han allt ifrån spabad till lastmaskiner – där mötet med en lycklig ny ägare är den ultimata tillfredställelsen.

Det är solig eftermiddag och på Hammarö strax utanför Karlstad har Peter Nystadius just bromsat in med sin Volvo FH 500 (8*2). Det efter en liten privat tur till Berlin. Att det skulle vara jobbigt att ’ta med sig jobbet hem’ verkar inte direkt framkalla ångestkänslor.

– Nej för sjutton, det är bara roligt, nu har jag hejat fram sonen i amerikansk fotbollsmatch där nere i Tyskland, säger Peter Nystadius, medan han rättar till sängen som – såklart inryms – i den kombinerade arbets- och sovplatsen.

Jobbet som yrkesförare är på intet sätt nytt för Peter. Sedan 1993 har han rattat olika typer av tunga fordon på både svensk och europeisk mark.
– Mellan 1995 och 2000 körde jag mestadels i Europa och låg på runt 17 000 mil om året. Numera är jag nere på runt 5000 mil och ’bara’ 40-50 nätter på vägarna, så det är en jäkla skillnad ändå, berättar han.


Punktlig på minuten från Kristinehamn till Paris
Främsta tjusningen?
– Friheten under ansvar! Och att man har en tydlig och klar uppgift: att få fram leveransen i tid enligt det som är överenskommet, säger Peter Nystadius.
– Det kan vara tufft, absolut. För du är själv och måste lösa problem som dyker upp på egen hand. Men det är också det roliga. Det som annars ger mest energi är att få vara en del av slutkundens lyckliga stund. För många är det en dröm som går i uppfyllelse att skaffa den där båten eller spabadet.

Jobbet har också gett honom oanade talanger. Läs arbetsskador.

– Du ska aldrig prata mil med mig, för det har jag inte koll på. Men om du frågar hur lång tid det tar att köra mellan två olika platser brukar jag kunna sätta det på minuten – mer eller mindre, skrattar Peter, och utvecklar resonemanget i en mer allvarsam ton:
– Ett exempel var efter den hemska Haiti-katastrofen 2010 då jag fick ett akut-uppdrag att köra ner till Paris, dit nödmaterial skulle samlas ihop för att sedan skickas till Haiti. När jag ringdes in fick jag frågan om när kunde vara där. ’Jag är där kl. 10 imorgon’, sa jag. 9.55 var jag framme. Så det brukar stämma rätt bra.


Sagan om Mr. Hatt
Och så var det ju det där med hatten. För cowboy-Peter går ingenstans (nåja) utan sin huvudbonad i skinn.

– Från början var det mest av praktiska skäl. Den skyddar perfekt mot både sol och regn. Sedan har det väl blivit en ´grej´ som jag förknippats med. Men det gör mig inget, det är bara roligt, säger Peter, som häromåret också visade att han kan briljera i på fler ställen än bakom gaspedalerna.
– Jo, jag var med i ’Halv åtta hos mig’ efter att frugan anmälde mig. Det var också en kul erfarenhet. Jag gillar utmaningar och att fixa praktiska saker – oavsett om det handlar matlagning eller slangar som går sönder på en bodbil. 




Källa: Klaravik


Tipsa en vn Skriv ut



Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela...

Läs mer
Zinga
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
Ulefos
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se