Facebook


Instagram

Laddnätverk för tung trafik nästa steg för OKQ8


2022-05-10

Bild: OKQ8

OKQ8 och Volvo Lastvagnar Sverige har för avsikt att samarbeta för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik. Med 44 laddstationer är målsättningen att påskynda omställningen till elektrifierade vägtransporter.

Ambitionen är att bidra till ett nationellt publikt laddnätverk för tung elektrifierad trafik för att underlätta transporter inom och mellan regioner. För åkerier och transportföretag som satsar på eldrivna tunga fordon ger det ökad flexibilitet att utföra dagens och morgondagens transportuppdrag. OKQ8 har med Volvo Lastvagnars hjälp ansökt om medel från Energimyndighetens initiativ ”Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter” i syfte att kraftigt accelerera etablering av laddplatserna. Målsättningen är 44 laddstationer som tillsammans kommer att innehålla fler än 90 laddpunkter. Av de 44 laddstationerna förväntas 29 stycken etableras hos Volvo Lastvagnar och dess återförsäljare runt om i landet och 15 platser hos OKQ8:s anläggningar.

– Vi är stolta över att vi har tecknat en avsiktsförklaring med Volvo Lastvagnar med avsikt att bygga ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av laddplatser för den tunga trafiken. Vi är övertygade om att ökade möjligheter till laddning är den viktigaste nyckeln till omställning mot en hållbar framtid, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.


Publika laddstationer för alla
Laddstationerna och relaterade laddtjänster kommer i enlighet med utlysningen vara publikt tillgängliga för alla tunga fordon oavsett tillverkare. Laddplatserna utrustas med 2-4 laddpunkter med vardera 350kW kontinuerlig effekt. Antalet laddstationer kommer att anpassas till platsens beskaffenhet och den mängd trafik som förväntas ha behov av laddning i området de närmaste fem åren.

Det föreslagna nätverket möjliggör elektriska transporter mellan alla logistiskt viktiga punkter i Sveige. Fokus har varit att skapa ett nätverk för hela Sverige där avståndet mellan laddpunkterna är betydligt kortare än räckvidden för dagens tunga elfordon. Ett öppet och heltäckande nätverk bidrar till den trygghet som är avgörande för att ta steget från fossila drivmedel till mer hållbara alternativ.

– Vi har högt ställda hållbarhetsmål, precis som OKQ8, och strävar efter att hjälpa våra kunder att ställa om mot hållbarhet. Vi vill fortsätta vara ledande inom elektrifiering av tunga transporter i Sverige. På Volvo Lastvagnar vill vi finnas där våra kunder behöver oss och vi vill kunna ge våra kunder möjlighet att ladda, oavsett var de befinner sig, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.

Besked om eventuellt stöd från Energimyndigheten förväntas i juni månad. Vid positivt utfall från ansökan samt att övriga förutsättningar faller på plats kommer laddstationer för tung trafik att tas i drift under 2023.


Källa: OKQ8

Skriv ut



Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.
Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska...

Läs mer
Zinga


Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien

Volvo Lastvagnar startar sin första fabrik för montering av batterier. Fabriken ligger i...

Läs mer
iNFOSPREAD
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg...

Läs mer

Nästan hälften av alla tunga fordon kör överlastade

Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna



Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se