Facebook


Instagram

Mercedes-Benz lastbilar godkända för fossilfria bränslet HVO


2016-02-26

Bild:Mercedes-Benz

Nu godkänns Mercedes-Benz tunga lastbilar för det fossilfria dieselbränslet HVO. Godkännandet gäller med omedelbar verkan och gör att lastbilarna nu kan köras med mycket låg klimatpåverkan.

Det fossilfria biobränslet HVO blir allt mer uppmärksammat. Bränslet som har samma egenskaper som vanlig diesel produceras i huvudsak av  vegetabiliska fetter, både från odlingar och restprodukter från livsmedelsindustrin. HVO, som ibland benämns ”andra generationens biodiesel”, är helt fritt från svavel och aromatiska kolväten. Dessutom sänker det utsläppen av kväveoxider och är ofarligt för vattenlevande organismer.

Mercedes-Benz tillämpar samma intervaller för service, oljebyten och rengöring av partikelfilter för lastbilar som körs med HVO, som för de som körs med vanlig diesel. Effekt och vridmoment är också oförändrade, oavsett om bränslet är rent eller blandas med vanlig diesel.

Miljögodkända i Stockholm och Göteborg
Nyligen antog både både Stockholm och Göteborg en ny definition av ”Miljölastbil”, där lastbilar över 3,5 ton med dieselmotor som till 100% drivs av HVO uppfyller kraven som ställs.

- Utvecklingen av HVO är en revolution som skett lite utanför den allmänna debatten, säger Mattias Nilsson, landschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.
- HVO visar att dieselmotorn verkligen har framtiden för sig.

De Mercedes-motorer som nu godkänns är 

OM 934         4-cyl              5,1 l                                    Atego
OM 936         6-cyl              7,7 l                                    Atego, Econic, Antos, Arocs, Actros
OM 470         6-cyl              10,7 l                                  Antos, Arocs, Actros
OM 471         6-cyl              12,8 l                                  Antos, Arocs, Actros


Källa: Mercedes-Benz

Tipsa en vn Skriv ut



Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela...

Läs mer
Zinga
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
Ulefos
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se