Facebook


Instagram

”Monsterlastbilar” ökar transporteffektiviteten


2022-04-05

25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.
Bild: DB Schenker
25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.

När Tyskland lättade på reglerna för långa ekipage (25,25 meter), öppnade det upp för ökad transporteffektivitet och minskade utsläpp per transporterat ton.
– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent per avgång, berättar Hans-Erik Kröjtz, Network Engineering Manager för kluster SE/DK på DB Schenker.

I Tyskland var man länge skeptisk inför tanken på att tillåta 25,25 meters långa ekipage på vägarna. Fordonen, som varit tillåtna i Norden sedan 1990-talet, ansågs vara trafikfarliga ”monsterlastbilar”. När Tysklands regering tog beslutet att tillåta ekipagen på utvalda sträckor i landet, välkomnades det av DB Schenker i Sverige.

– Vi har mer än tusen avgångar och ankomster varje vecka i vårt styckegodsnätverk till och från Sverige och Danmark. I takt med att våra godsvolymer har ökat behöver vi öka kapaciteten på flera av våra linjer. Redan i höstas startade vi med att köra 25,25 meter på rundtur mellan Stockholm – Hannover och nu var det dags att göra samma förändringar på linjerna mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg, berättar Hans-Erik Kröjtz.

Långa ekipage är inget nytt och används redan idag på flera linjer mellan Sverige och Finland och Sverige och Norge, men är inte lika vanligt i Tyskland.

Den första rundturen avgick 18 mars från DB Schenkers terminal i Bäckebol, Göteborg, till Hannover. Drygt en vecka senare var det dags för den andra rundturen, Göteborg – Nürnberg, att styra söderut.

Att ändra till längre fordonsekipage gör transporterna betydligt mer effektiva och minskar CO2-utsläppen. Hans-Erik Kröjtz utvecklar:

– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent på varje avgång till Tyskland. Med fullt utlastade ekipage innebär det omkring tio färre lastbilstransporter per vecka på båda dessa linjer. Det är förstås väldigt bra ur klimathänsyn.

Ekipagen är utrustade med flera kameror vilka övervakar området runt lastbilen.

– Med GPS på både trailer och flak har vi full koll på vad som sker under transporten. Vi ser om det uppstår problem längst vägen och vet exakt när ekipaget anländer till terminalen.

– Vi vill passa på att tacka Kim Johansen Int. Transport och Baton Transport Group, våra två transportörer på dessa linjer. Tack vare att de gjort stora investeringar – vilket inkluderar delvis ny utrustning – har de gjort dessa rundturer möjliga, avslutar Hans-Erik Kröjtz.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se