Facebook


Instagram

”Monsterlastbilar” ökar transporteffektiviteten


2022-04-05

25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.
Bild: DB Schenker
25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.

När Tyskland lättade på reglerna för långa ekipage (25,25 meter), öppnade det upp för ökad transporteffektivitet och minskade utsläpp per transporterat ton.
– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent per avgång, berättar Hans-Erik Kröjtz, Network Engineering Manager för kluster SE/DK på DB Schenker.

I Tyskland var man länge skeptisk inför tanken på att tillåta 25,25 meters långa ekipage på vägarna. Fordonen, som varit tillåtna i Norden sedan 1990-talet, ansågs vara trafikfarliga ”monsterlastbilar”. När Tysklands regering tog beslutet att tillåta ekipagen på utvalda sträckor i landet, välkomnades det av DB Schenker i Sverige.

– Vi har mer än tusen avgångar och ankomster varje vecka i vårt styckegodsnätverk till och från Sverige och Danmark. I takt med att våra godsvolymer har ökat behöver vi öka kapaciteten på flera av våra linjer. Redan i höstas startade vi med att köra 25,25 meter på rundtur mellan Stockholm – Hannover och nu var det dags att göra samma förändringar på linjerna mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg, berättar Hans-Erik Kröjtz.

Långa ekipage är inget nytt och används redan idag på flera linjer mellan Sverige och Finland och Sverige och Norge, men är inte lika vanligt i Tyskland.

Den första rundturen avgick 18 mars från DB Schenkers terminal i Bäckebol, Göteborg, till Hannover. Drygt en vecka senare var det dags för den andra rundturen, Göteborg – Nürnberg, att styra söderut.

Att ändra till längre fordonsekipage gör transporterna betydligt mer effektiva och minskar CO2-utsläppen. Hans-Erik Kröjtz utvecklar:

– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent på varje avgång till Tyskland. Med fullt utlastade ekipage innebär det omkring tio färre lastbilstransporter per vecka på båda dessa linjer. Det är förstås väldigt bra ur klimathänsyn.

Ekipagen är utrustade med flera kameror vilka övervakar området runt lastbilen.

– Med GPS på både trailer och flak har vi full koll på vad som sker under transporten. Vi ser om det uppstår problem längst vägen och vet exakt när ekipaget anländer till terminalen.

– Vi vill passa på att tacka Kim Johansen Int. Transport och Baton Transport Group, våra två transportörer på dessa linjer. Tack vare att de gjort stora investeringar – vilket inkluderar delvis ny utrustning – har de gjort dessa rundturer möjliga, avslutar Hans-Erik Kröjtz.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vän Skriv ut





Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också på längre turer och över landgränser. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons...

Läs mer
Zinga


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Ny vd i Finland siktar på tillväxt



Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se