Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

”Monsterlastbilar” ökar transporteffektiviteten


2022-04-05

25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.
Bild: DB Schenker
25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg.

När Tyskland lättade på reglerna för långa ekipage (25,25 meter), öppnade det upp för ökad transporteffektivitet och minskade utsläpp per transporterat ton.
– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent per avgång, berättar Hans-Erik Kröjtz, Network Engineering Manager för kluster SE/DK på DB Schenker.

I Tyskland var man länge skeptisk inför tanken på att tillåta 25,25 meters långa ekipage på vägarna. Fordonen, som varit tillåtna i Norden sedan 1990-talet, ansågs vara trafikfarliga ”monsterlastbilar”. När Tysklands regering tog beslutet att tillåta ekipagen på utvalda sträckor i landet, välkomnades det av DB Schenker i Sverige.

– Vi har mer än tusen avgångar och ankomster varje vecka i vårt styckegodsnätverk till och från Sverige och Danmark. I takt med att våra godsvolymer har ökat behöver vi öka kapaciteten på flera av våra linjer. Redan i höstas startade vi med att köra 25,25 meter på rundtur mellan Stockholm – Hannover och nu var det dags att göra samma förändringar på linjerna mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg, berättar Hans-Erik Kröjtz.

Långa ekipage är inget nytt och används redan idag på flera linjer mellan Sverige och Finland och Sverige och Norge, men är inte lika vanligt i Tyskland.

Den första rundturen avgick 18 mars från DB Schenkers terminal i Bäckebol, Göteborg, till Hannover. Drygt en vecka senare var det dags för den andra rundturen, Göteborg – Nürnberg, att styra söderut.

Att ändra till längre fordonsekipage gör transporterna betydligt mer effektiva och minskar CO2-utsläppen. Hans-Erik Kröjtz utvecklar:

– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent på varje avgång till Tyskland. Med fullt utlastade ekipage innebär det omkring tio färre lastbilstransporter per vecka på båda dessa linjer. Det är förstås väldigt bra ur klimathänsyn.

Ekipagen är utrustade med flera kameror vilka övervakar området runt lastbilen.

– Med GPS på både trailer och flak har vi full koll på vad som sker under transporten. Vi ser om det uppstår problem längst vägen och vet exakt när ekipaget anländer till terminalen.

– Vi vill passa på att tacka Kim Johansen Int. Transport och Baton Transport Group, våra två transportörer på dessa linjer. Tack vare att de gjort stora investeringar – vilket inkluderar delvis ny utrustning – har de gjort dessa rundturer möjliga, avslutar Hans-Erik Kröjtz.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se