Facebook


Instagram

Nu leder Volvo elektrifieringen av den nordamerikanska lastbilsindustrin


2020-12-04

Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.
Bild: Volvo
Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.

Volvo Lastvagnar i Nordamerika presenterar idag den kommersiella introduktionen och försäljningen av nollutsläpps och batterielektriska lastbilar på den nordamerikanska marknaden. Produktionen av Volvo VNR Electric, en utsläppsfri klass-8 lastbil, är planerad att starta i början av 2021.

Som ett viktigt steg mot visionen om en mer hållbar transportindustri tillkännagav Volvo Lastvagnar Nordamerika idag att VNR Electric-modellen nu finns kommersiellt tillgänglig i Nordamerika. Lastbilen är designad för lokala och regionala applikationer och körcykler. Lithium-jon batterierna på 264 kWh laddar upp till 80 procent av den fulla kapaciteten inom 70 minuter vilket klarar sträckor på upp till 240 kilometer, beroende på konfiguration.

– Med lanseringen av VNR Electric svarar vi på ett mycket reellt behov från flottkunder över hela Nordamerika - att inte bara leverera en vägtestad, batterielektrisk lastbil utan att förse den med lösningar för hela fordonets livscykel, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar Nordamerika.
– Innan vi tillgängliggjorde VNR Electric för våra kunder tänkte vi igenom alla aspekter av elektrifiering, så att kunderna inte behövde. Vi har arbetat tätt tillsammans med våra flottkunder för att planera hela fordonet, och har utvecklat ett helt supportsystem som säkerställer att detta fordon uppfyller deras behov.

Volvo VNR Electric spelar en central roll när det gäller att hjälpa Volvo Lastvagnars nordamerikanska kunder att på ett meningsfullt sätt minska utsläppen och uppnå sina ambitiösa hållbarhetsmål.

– Volvo nu ledande i elektrifieringsloppet globalt. Genom att införa ett robust sortiment av helelektriska kommersiella fordon i både Europa och Nordamerika uppfyller vi vårt löfte att driva denna industri mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
– Volvo ser inte elektrifieringen som en disruption av den befintliga marknaden - vi ser det som en möjlighet att uppfinna något helt nytt och transformerande. Vi är stolta över att samarbeta med våra partners runt om i världen för att få denna vision till liv, och det är särskilt imponerande att se vad som görs tillsammans med våra partners i Nordamerika.

Volvo underlättar framgångsrikt införandet av VNR Electric på den nordamerikanska marknaden, delvis genom strategiska partnerskap och deltagande i innovativa demonstrationsprojekt.

– Genom att samarbeta med 14 andra organisationer i Volvo LIGHTS-projektet i södra Kalifornien fick vi avgörande erfarenhet när vi arbetade tillsammans för att visa den verkliga bärkraften hos VNR Electric-lastbilen och dess stödjande ekosystem, säger Peter Voorhoeve.
– Vi förstår till fullo de steg som krävs för att framgångsrikt distribuera och driva elektriska lastbilar och kan med gott självförtroende erbjuda Volvo VNR Electric till våra kunder i hela Nordamerika.

Med målet att förändra branschen för godstransporter förenade Volvo LIGHTS-projektet offentliga och privata intressenter för att utforma ett helhetssystem för storskalig elektrifiering av kommersiella fordon. Utöver rigorösa tester av fordonen i verklig driftmiljö hos flottkunder skapade projektet en robust återförsäljarmodell för försäljning och underhåll, utvecklade bästa praxis för att implementera tillförlitlig och kostnadseffektiv infrastruktur för laddning av tunga fordon och lanserade nästa generations utbildningsprogram för tekniker. Projektet kommer att fortsätta att samla verkliga operativa data fram till 2021.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela...

Läs mer
Zinga
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
Ulefos
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se