Facebook


Instagram

Säljstart för eldrivna Mercedes-Benz eVito i Sverige


2019-09-03

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Mercedes-Benz
Räckvidden på upp till 15 mil gör eViton perfekt för utsläppsfria uppdrag i stadstrafik.

Nu är det svensk säljstart för Mercedes-Benz helt eldrivna transportbil eVito. Räckvidden på upp till 15 mil vilket gör den perfekt för utsläppsfria uppdrag i stadstrafik. De svenska priserna börjar på 460.200 kr + moms.

Suget efter eldrivna transportbilar är stort, i synnerhet för de som utför uppdrag i stadstrafik. Mercedes-Benz eVito har en räckvidd på upp till 15 mil på en laddning vilket visat sig täcka behoven för de allra flesta typer av stadskörningar.

eVito är i grunden samma bil som Vito, men med en helelektrisk drivlina.

Budcompaniett i Stockholm har redan testat eVito i sin vanliga verksamhet sedan tidigt i våras.

– Bilarna laddas över natten och vi vet nu att bilen kan köras i åtta timmar i vår körning på en laddning, säger företagets VD, Owe Larsson.

– Dessutom är det lätt att hitta laddningsstationer inne i Stockholm och om chaufförerna laddar bilen lite över lunchen, så får de ett par-tre mil till.

Batterierna från Daimlerägda Accumotive i Tyskland är på 41,4 kWh och är placerade under lastutrymmet vilket gör att lastvolymen är densamma som på Vito med förbränningsmotor. Lastförmågan är på 990 – 1.015 kg beroende på skåplängd. Totalvikten är på 3.200 kg.

Motorn är på 85 kW (116 hk) och har ett vridmoment på 300 Nm.

Laddning sker med Typ 2 kontakt (växelström) genom en ombordladdare på 7,2 kW. Det gör att bilen kan laddas fullt på ca 6 timmar.

Alla eVito som säljs kommer med omfattande garantier, bland annat ett battericertifikat som garanterar batteriets funktion i upp till åtta år eller 10.000 mil. Service i fyra år ingår i nybilspriset och det finns flera olika service och garantipaket att köpa till.

Priset för eVito i standardlängd (5.140 mm) är 460.200 kronor exkl moms och för den långa versionen (5.370 mm) 467.400 kr exkl moms.

eVito går att beställa nu och de första leveranserna sker under året.



Källa: Mercedes-Benz


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se