Facebook


Instagram

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem


2021-11-25

– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.
Bild: Hogia
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav sitt manuella arbetssätt och gick över till att bli helt digitala.

I åkeriföretaget Stockholms Åkeri AB ingår ett 50-tal åkare. Tillsammans transporterar de fabriksbetong, sten, grus och schaktmassor, och har en stor bilpark och entreprenadmaskiner inom bygg och anläggning.

– Jag brukar säga att vi är som ett leveransvaruhus till byggbranschen. Vi kan arbeta flexibelt och leverera både transporter och fordon skräddarsytt efter behov. Från smått till stort, säger Anders Wretfalk, logistikansvarig på Stockholms Åkeri.

Den anrika åkerifirman bildades 1935 under namnet Kungsholms Åkeriförening när ett antal åkare gick ihop för att spara bränsle, som då var ransonerat. På så sätt fick de ut fler leveranser med mindre drivmedel. Ett smart sätt att effektivisera, vilket 85 år senare idén och beslutet om att digitalisera också har visat sig vara.


Veckofaktureringen görs nu på tio minuter
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut och sa: Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i ett och samma ark upp till fem gånger innan processen var klar och pappret till slut satt i en pärm, berättar Anders.

Tidigare stod han varje vecka vid kopiatorn och scannern under en och en halv dag för att hantera chaufförernas inskickade vågsedlar. Sedlar i papper som sedan skulle läggas ihop med sina fakturor i kuvert och postas till kunderna. I dag tar det Anders i stället tio minuter att få iväg detta i Hogias transportsystem efter att chaufförerna har fotat sedlarna och skickat in dem digitalt till kontoret via Hogias mobilapp.


Behövde inte nyanställa – ökade i omsättning
­– Eftersom vi hade fått en orderökning stod vi mellan att anställa en person till eller att investera i ett nytt digitalt system. Vi valde då att satsa på Hogias transportlösning och kunde i och med det öka i omsättning i stället för att nyanställa. Det enklaste och roligaste sättet att lösa det på, eftersom vi på köpet också slapp en tråkig och ineffektiv arbetsuppgift.

Förutom att Stockholms Åkeri sparar mycket tid och har roligare på jobbet tillför digitaliseringen också en kvalitetssäkring.

­– Nu gör vi arbetet i en sammanhållande kedja från order till faktura i ett och samma digitala system. Då blir det inga kritiska gränssnitt mellan kontor och chaufför, och det blir sällan fel. Allt flyter på väldigt smidigt, säger Anders och fortsätter:

– Mycket också tack vare Hogias support, som är femstjärnig! De är alltid trevliga, tillmötesgående och hjälpsamma. Jag bara lyfter på telefonluren och får hjälp direkt. Det spelar ingen roll hur bra system du har om inte supporten fungerar.


Anpassat modulsystem
Anders var den som drev igenom att de skulle börja med Hogias affärsstöd för transportledning. Han hade kollegor som använde systemet och var mycket nöjda med det, så han kontaktade Hogia för en presentation.

– Det visade sig att allas önskemål på företaget kunde uppfyllas till en bråkdel av kostnaden vi hade innan. Eftersom Hogia har ett bra modulsystem kunde vi välja ut och kombinera de delar som var aktuella för just oss. I vårt arbete behöver vi kunna se flödet av våra material. Rätt tid, rätt plats, rätt material – då är vi i mål och levererar korrekt mot kund.


Källa: Hogia


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se