Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem


2021-11-25

– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.
Bild: Hogia
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav sitt manuella arbetssätt och gick över till att bli helt digitala.

I åkeriföretaget Stockholms Åkeri AB ingår ett 50-tal åkare. Tillsammans transporterar de fabriksbetong, sten, grus och schaktmassor, och har en stor bilpark och entreprenadmaskiner inom bygg och anläggning.

– Jag brukar säga att vi är som ett leveransvaruhus till byggbranschen. Vi kan arbeta flexibelt och leverera både transporter och fordon skräddarsytt efter behov. Från smått till stort, säger Anders Wretfalk, logistikansvarig på Stockholms Åkeri.

Den anrika åkerifirman bildades 1935 under namnet Kungsholms Åkeriförening när ett antal åkare gick ihop för att spara bränsle, som då var ransonerat. På så sätt fick de ut fler leveranser med mindre drivmedel. Ett smart sätt att effektivisera, vilket 85 år senare idén och beslutet om att digitalisera också har visat sig vara.


Veckofaktureringen görs nu på tio minuter
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut och sa: Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i ett och samma ark upp till fem gånger innan processen var klar och pappret till slut satt i en pärm, berättar Anders.

Tidigare stod han varje vecka vid kopiatorn och scannern under en och en halv dag för att hantera chaufförernas inskickade vågsedlar. Sedlar i papper som sedan skulle läggas ihop med sina fakturor i kuvert och postas till kunderna. I dag tar det Anders i stället tio minuter att få iväg detta i Hogias transportsystem efter att chaufförerna har fotat sedlarna och skickat in dem digitalt till kontoret via Hogias mobilapp.


Behövde inte nyanställa – ökade i omsättning
­– Eftersom vi hade fått en orderökning stod vi mellan att anställa en person till eller att investera i ett nytt digitalt system. Vi valde då att satsa på Hogias transportlösning och kunde i och med det öka i omsättning i stället för att nyanställa. Det enklaste och roligaste sättet att lösa det på, eftersom vi på köpet också slapp en tråkig och ineffektiv arbetsuppgift.

Förutom att Stockholms Åkeri sparar mycket tid och har roligare på jobbet tillför digitaliseringen också en kvalitetssäkring.

­– Nu gör vi arbetet i en sammanhållande kedja från order till faktura i ett och samma digitala system. Då blir det inga kritiska gränssnitt mellan kontor och chaufför, och det blir sällan fel. Allt flyter på väldigt smidigt, säger Anders och fortsätter:

– Mycket också tack vare Hogias support, som är femstjärnig! De är alltid trevliga, tillmötesgående och hjälpsamma. Jag bara lyfter på telefonluren och får hjälp direkt. Det spelar ingen roll hur bra system du har om inte supporten fungerar.


Anpassat modulsystem
Anders var den som drev igenom att de skulle börja med Hogias affärsstöd för transportledning. Han hade kollegor som använde systemet och var mycket nöjda med det, så han kontaktade Hogia för en presentation.

– Det visade sig att allas önskemål på företaget kunde uppfyllas till en bråkdel av kostnaden vi hade innan. Eftersom Hogia har ett bra modulsystem kunde vi välja ut och kombinera de delar som var aktuella för just oss. I vårt arbete behöver vi kunna se flödet av våra material. Rätt tid, rätt plats, rätt material – då är vi i mål och levererar korrekt mot kund.


Källa: Hogia


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se