Facebook


Instagram

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status


2024-01-23

<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>
Bild:Pierre Kjellin
Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. 

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös utveckling till att bli en allt mera avancerad och allt bredare yrkesroll. Fordonsteknikern är idag därför eftertraktad i många andra tekniktunga branscher inom industrin och servicenäringarna. Det är bara ett problem. Det återspeglas inte i den status som fordonsteknikeryrket åtnjuter.

Det enda sättet för en skicklig fordonstekniker att göra karriär är i regel att antingen starta eget eller fjärma sig från verkstadsgolvet – bli verkstadschef eller gå över till sälj- eller grossistsidan.

För att värna våra skickligaste och mest erfarna fordonstekniker tror vi att de behöver ges bättre utvecklingsmöjligheter – mer tid till utbildning, studiebesök med mera och de behöver ha möjlighet att ta klivet upp och bli ”förstetekniker”, en fordonstekniker med fler befogenheter att exempelvis utveckla verkstadens arbete och utbud. Detta är förstås något som främst de större verkstäderna eller företagen har möjlighet att satsa på.

Fordonsteknikerns status och roll återspeglas också i hur vi belönar och uppmärksammar vår personal i branschen.

Åren 2018 och 2019 ordnade branschen tillsammans med tidningen Motormagasinet ”Motorgalan”, där man delade ut priser till bland annat årets fordonstekniker, årets lackerare och årets reservdelsrådgivare. Det är ett av ytterst få eller kanske enda rikstäckande event där vi i branschen uppmärksammat skickliga yrkespersoner i våra verkstäder.

Sveriges hundra skickligaste fordonstekniker borde ha samma nivå av status som de skickligaste data- och datasystemhackarna. Skickliga hackare ses som ”gurus” i sin bransch och headhuntas ofta till stora företag både i Sverige och utomlands.

Ledande aktörer i vår bransch som exempelvis Meko-koncernen med sin utbildningsverksamhet Promeister och KGK med sitt KGK Academy gör viktiga insatser för att utbilda och vidareutbilda våra fordonstekniker. Samtidigt som ledande verkstadskedjor som AD, BDS och Bosch ger utrymme för sina verkstäder att driva och utvecklas efter eget huvud. Det är viktigt för branschen.

Men det räcker tyvärr inte. Vi alla i branschen – med de ledande aktörerna i spetsen – behöver också hjälpas åt att skapa förebilder – kändisar – genom att synliggöra och aktivt marknadsföra skickliga fordonstekniker och verkstäder.

I år har yrkeshögskolan fått nya friska pengar till fler yrkesutbildningsplatser. Men staten lär inte ösa pengar till utbildningsplatser som inte fylls. Vi behöver både hitta folk som vill utbilda sig och bli bättre på att behålla dem som börjar jobba i våra verkstäder.

Konkreta tips för att höja fordonsteknikerns status

Vi vill avslutningsvis bidra med några konkreta tips på vad vi i branschen och Du som arbetsgivare kan göra för att göra jobbet som fordonstekniker attraktivare på din arbetsplats:

1. Satsa på att kompetensutveckla dina fordonstekniker.

2. Delta i rekryteringsaktiviteter. Då har du chans att marknadsföra och informera om fordonsteknikeryrket till dem som står i begrepp att välja en utbildning.

3. Titulera jobbet som ”fordonstekniker” eller ”tekniker” eller använd gärna internationella yrkesbeteckningar.

4. Var generös med att berätta för omgivningen och omvärlden vad ni gör och hur duktiga ni är i er verkstad.

5. Skapa en nationell och branschgemensam tävling för fordonstekniker, där vinnarna sedan görs till mediala kändisar och ambassadörer för yrket.


Källa: 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>
Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. 

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös utveckling till att bli en allt mera avancerad och allt bredare yrkesroll. Fordonsteknikern är...

Läs mer
Zinga


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med...

Läs mer
Ulefos
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX



DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se