Facebook


Instagram

Stort intresse för Scanias första gröna obligation


2021-01-19

Bild: Scania

Scania har nu emitterat sin första gröna obligation. Ett 30-tal nordiska banker, försäkringsbolag och pensionsförvaltare deltog. Budgivningen resulterade i att Scania upptar ett obligationslån om totalt 1.25 miljard kronor med fyra års löptid för investeringar som bolaget genomför för att ställa om till produktion av elektriska fordon.

Det var i slutet av 2020 som Scania – som första renodlade tillverkare av kommersiella fordon – erhöll godkännande för bolagets ramverk för utgivande av gröna obligationer.

– Det stora intresset för vår gröna obligation bekräftar finansbranschens vilja att vara en aktör i de sektorsövergripande samarbeten som krävs för att avveckla fossilberoendet i världen. Det bekräftar samtidigt också branschens förtroende för vårt arbete med att driva övergången till ett hållbart transportsystem, säger Scanias finanschef Johan Haeggman.

Ramverket för gröna obligationer utgör grunden för att identifiera, välja, säkra och redovisa projekt som kan finansieras med likvider från gröna obligationer. Det väletablerade norska institutet CICERO Shades of Green har bedömt Scanias ramverk som mörkgrönt, vilket ges till projekt och lösningar som bidrar till ett långsiktigt mål om en framtid med låga CO2-utsläpp och ett hållbart klimat.

Scania har antagit långtgående vetenskapligt förankrade CO2-reducerande mål som godkänts av Science Based Target initiative. De omfattar att från basåret 2015 till 2025 halvera CO2-utsläppen från den egna verksamheten liksom att nå en 20-procentig minskning av utsläppen från Scanias lastbilar, bussar och motorer i drift. Dessa står för 95 procent av Scanias miljöpåverkan. Scania har redan nått 2020-målet att samtliga dess tio stora produktionsanläggningar runtom i världen ska drivas med fossilfri el.

Likviderna från Scanias gröna obligationer investeras uteslutande i projekt som har syfte att kraftigt minska Scanias CO2-utsläpp. De kan exempelvis omfatta förbättrad prestanda för tunga elfordon, kollektivtrafiksystem med elbussar eller att skapa en effektiv laddinfrastruktur för elektriska lastbilar och bussar.

I enlighet med de principer som gäller för gröna obligationer hanteras likviderna på separata konton, och projekten kommer öppet redovisas med uppnådda CO2-besparingar.



Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut



Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela...

Läs mer
Zinga
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
Ulefos
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se