Facebook


Instagram

Svenska personbilar rullade mindre 2019


2020-04-23

Bild: Trafikanalys

Total körsträcka för svenskregistrerade personbilar (miljoner mil). Åren 1999–2019.
Bild: Trafikanalys
Total körsträcka för svenskregistrerade personbilar (miljoner mil). Åren 1999–2019.

Under 2019 minskade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med 2,2 procent, jämfört med 2018. Den genomsnittliga körsträckan per bil var samtidigt den lägsta uppmätta. Det visar Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

– Körsträckan för alla svenskregistrerade personbilar var 6 714 miljoner mil under 2019 och det är första gången på sex år som den totala körsträckan har minskat, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade också, -2,8 procent jämfört med året innan och det är den lägsta noteringen sedan 1999 då den officiella statistiken på området startade.

Antalet personbilar som var i trafik under året ökade blygsamt, med 0,6 procent, vilket är den minsta ökningen sedan 2009. Personbilarnas genomsnittliga körsträcka minskade enligt ovan med 2,8 procent. Det innebär att även den totala körsträckan minskade under 2019 med 2,2 procent, vilket är den största årliga minskningen som uppmätts.

– Trafikverket har också observerat att ökningen av vägtrafiken tycks ha avstannat under 2019, men det återstår ännu att utreda vad orsakerna bakom minskningen av körsträckorna kan vara, säger Anette Myhr.

­Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika ägarkategorier av personbilar. Personbilar som ägs av en juridisk person körs i genomsnitt 1 296 mil jämfört med 1 128 mil för dem som ägs av privatpersoner. Längst kör taxibilar, i genomsnitt 6 469 mil under 2019.

Det är inte bara personbilarnas totala körsträcka som minskar, den minskar även för bussar, lätta lastbilar och tunga lastbilar, om än inte lika mycket som för personbilar. Även för övriga fordonsslag är det kortare genomsnittliga körsträckor som förklarar minskningen, medan antal fordon ökade.

FordonsslagKörsträcka
(mil)                                       
Förändring föregående årGenomsnittlig körsträcka (mil)                   Förändring föregående år
Personbil6 714 206 425-2,2%1 171-2,8%
Lätt lastbil932 735 513-0,7%1 339-3,1%
Tung lastbil417 605 755-0,8%4 057-1,9%
Buss99 613 542-0,3%5 612-3,5%

 

Uppgifterna är hämtade ur tabellverket Körsträckor 2019. Ladda ned statistiken här: Körsträckor med svenskregistrerade fordon.


Fotnot:
*Körsträckor baseras på mätarställningsuppgifter från besiktningsorganen. Total körsträcka beräknas som antal fordon multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordons-kilometer (mil). Alla uppgifter avser svenskregistrerade fordon oavsett var de kört.



Källa: Trafikanalys


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se