Facebook


Instagram

Tre energibolag samarbetar för att elektrifiera tunga transporter snabbare


2022-12-14

Den 29/11 invigde blivande lastbilsföraren Isabella Sommerhall Mälarenergis första publika laddstation för tunga transporter. Nu bildar Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi ett bolag för laddning av tunga fordon.
Bild: Lasse Fredriksson
Den 29/11 invigde blivande lastbilsföraren Isabella Sommerhall Mälarenergis första publika laddstation för tunga transporter. Nu bildar Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi ett bolag för laddning av tunga fordon.

Tunga transporter behöver bli fossilfria om Sverige ska nå sina klimatmål senast 2045. Elektrifieringen går för långsamt och därför går nu tre stora energibolag tillsammans och bildar Gito Heavy Charging Solutions AB. Målet är att skapa en ledande nationell aktör för laddning av tunga fordon med fokus på depå- och destinationsladdning.

Bakom Gito står Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi som tillsammans investerar 300 miljoner kronor i bolaget över tre år. De har samtliga lång erfarenhet av energisystem och laddinfrastruktur, en nödvändighet för elektrifieringen. Bolagen ligger i några av Sveriges mest logistiktäta områden och samarbetet i Gito kommer att ge fördelar för transportörerna som ofta verkar över regiongränserna.

– Idag finns inte tillräckligt med laddstationer för tunga transporter. Om elektrifieringen ska lyckas behövs denna storsatsning. Tillsammans med olika aktörer i branschen påskyndar vi nu utvecklingen och driver de hållbara lösningarna framåt, säger Fridolf Eskilsson, vd på Jönköping Energi.

Idag har de tre energibolagen åtta laddstationer for tunga fordon i drift eller under uppbyggnad vid transportleder och knutpunkter i Västerås, Jönköping och Helsingborg. Dessa stationer kommer så fort det är möjligt att föras över till Gito. Under 2023 ska bolaget bygga ut laddinfrastrukturen och etablera fler laddstationer för tunga transporter på platser som är viktiga för kunderna. Fokus ligger främst på privata och semipublika laddstationer vid depåer och transporternas destinationer i mellersta och södra Sverige.

– Alla tre ägarbolag har erfarenhet av att samarbeta med andra aktörer och bygga upp lokala laddstationer. I Gito samlar vi spetskompetens och skalar upp verksamheten för att erbjuda den infrastruktur och de lösningar som elektrifieringen kräver, säger Niklas Gunnar, vd på Mälarenergi.

Nu bjuder Gito in transportörer, åkerier, logistikcenter, transportköpare, markägare och kommuner till dialog och samarbete. Målet är att erbjuda helhetslösningar för varje kund och att bygga upp en regional samverkan som ger fördelar för alla parter.

– Vi ska finnas där våra kunder behöver oss och när de behöver oss. Det ger dem trygghet och möjlighet att elektrifiera sina flottor. De logistiska naven i mellersta och södra Sverige kan också behålla och stärka sina positioner. Det skapar arbetstillfällen och bidrar till lokal utveckling, säger Anders Östlund, vd på Öresundskraft.


Källa: Öresundskraft

Tipsa en vän Skriv ut





Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersökningen frågade mer än 1 400 åkerier från 33 europeiska länder om deras...

Läs mer
Zinga


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer

DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga



Mest lästa







Onninen






gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se