Facebook


Instagram

Utan tåget lyfter inte flyget – nytt avtal mellan AFAB och Green Cargo


2021-09-17

Bild: Green Cargo

Efter ett långt och lyckat samarbete på 15 år mellan A Flygbränslehantering (AFAB) och Green Cargo AB skriver parterna nytt avtal på ytterligare drygt fem år. Kommunikation, flexibilitet och hög kvalitet på punktlighet väger tyngst i det hållbara logistikupplägget. Järnvägstransporterna har sedan samarbetet inleddes ersatt cirka 210 000 lastbilar och AFAB har minskat sina utsläpp med 98 procent och sammanlagt 76 000 ton koldioxid.

Flygbränsletransporterna på järnväg går mellan Gävle Hamn och Brista lossningsstation utanför Arlanda. Under dessa 15 år har Green Cargo kört drygt 8 271 000 ton flygbränsle i nästan 130 000 vagnar och 7 600 tåg. Järnvägstransporter innebär färre lastbilstransporter, som minskar slitage och partikelutsläpp, och bidrar till höjd trafiksäkerhet på vägarna.

Volymerna med flygbränsle har tidigare ökat genom åren och Green Cargo har kört mellan 10-15 tåg i veckan. Men när pandemin slog till 2020 minskade behovet av flygbränsle drastiskt och systemtågen minskade till ett tåg i veckan. Resande har ökat igen, men det är en oviss framtid. Tillsammans har AFAB och Green Cargo under det senaste år arbetat intensivt med att hitta lösningar för ett nytt logistikupplägg som passar den nya verkligheten.

– Vi är mycket nöjda med personalens höga mått på kvalitet och engagemang. Det rullar på som tåget, alla tider på dygnet. Green Cargo har ett vinnande koncept med leveranssäkerhet som är svår att konkurrera med när det gäller en transport i den här digniteten. Vi ser framemot ytterligare 5 år tillsammans med Green Cargo, säger Bengt Westman, vd på AFAB.

Tillsammans har parterna byggt en stabil lösning för ett långsiktigt samarbete. Green Cargo har under alla dessa år levererat en i stort sett hundraprocentig punktlighet med endast en handfull avvikelser på 15 år.

– Viktiga parametrar för avtalet är kommunikation, flexibilitet och hög kvalitet på punktlighet. Vi på Green Cargo vässar nu upp ytterligare för att möta AFABs behov och efterfrågan av bränsle till Arlanda. Det är först nu vi ser en trend på ökat flygresande igen efter pandemin, vilket innebär fler tåg för oss. Vi är glada att AFAB åter valt att samarbeta med oss för en fortsatt stabil och hållbar järnvägslösning, säger Björn Nordh, säljare på Green Cargo.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se