Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Ny vägledning ska underlätta upphandling av fossilfria transporter


2020-05-08

Bild: BioDriv Öst

Onsdagen den 6 maj samlades över hundra offentliga aktörer från hela Sverige på ett webbinarium om offentlig upphandling av fossilfria transporter. Arbetet med transportsektorns omställning fortgår trots pågående coronakris, och har hög prioritet både nu och när pandemin är över. Inte minst då det bidrar till en ökad energisäkerhet och krisberedskap vilket är A och O för att kunna hantera även framtida kriser och svåra tider. Förutsättningarna för att bidra till fossilfria transporter har även blivit bättre än någonsin, bland annat tack vare en ny vägledning inom området i kombination med Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier.

Webbinariet är en del av det nya projektet Fossilfritt 2030 som kraftsamlar sex länsstyrelser, fem regioner och ett fyrtiotal kommuner i arbetet med transportsektorns omställning.

– Det är glädjande med det stora intresset för en hållbar offentlig upphandling. När många aktörer samverkar och drar åt samma håll kommer arbetet med fossilfria transporter att bli betydligt enklare – och billigare. Om vi dessutom tar in en större helhetsbild och ser till att vi löser flera olika utmaningar på en och samma gång kommer kostnadseffektiviteten i insatserna att bli ännu större, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd på samverkansorganisationen BioDriv Öst.

Till hjälp och vägledning i arbetet med fossilfria transporter finns nu en rad nya resurser att tillgå, bland annat har Upphandlingsmyndigheten nyligen publicerat uppdaterade hållbarhetskriterier för personbilar, lätta lastbilar och minibussar. Och inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 lanserade BioDriv Öst igår en ny version av sin Vägledning för klimatsmart offentlig upphandling av fordon och transporter. Därtill remitterades dessutom ett förslag till ny statlig miljöbilsdefinition i slutet av 2019.

Samtliga ovanstående resurser har gemensamt att de pekar ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med de bedömningar som gjorts gällande vilka fordon som ska få en bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III). Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier och BioDriv Östs vägledning styr även mot en palett av olika förnybara drivmedel. När el och biogas inte är möjligt att upphandla, då ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen. När dessa upphandlingsprinciper tillämpas förväntas efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel att öka kraftigt.

– Att arbeta med miljö och klimat genom offentlig upphandling är egentligen inte så svårt. Men det kräver att upphandlarna vet vad de vill uppnå, har tid att ta reda på vad som är möjligt och resurser för att följa upp kraven. Här kan en del vägledning behövas, i synnerhet inom fossilfri upphandling där det händer mycket på marknaden med drivmedel och fordon. Jag vill att läsaren ska känna sig trygg i att använda upphandling som ett verktyg i omställningen för att minska klimatpåverkan och samtidigt nå andra samhällsnyttor, säger Maria Losman på Ecoplan in Medio som tagit fram vägledningen på uppdrag av BioDriv Öst.

Om Fossilfritt 2030
Fossilfritt 2030 är en storregional kraftsamling i sex län som syftar till att växla upp och underlätta omställningen till fossilfria transporter så att 2030-målet för transportsektorn kan nås. Kraftsamlingen består av fyra samverkande projekt som finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) samt av projektdeltagarna. Läs mer på www.projektetfossilfritt2030.se




Källa: BioDriv Öst


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se