Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Allt färre reser med Skånetrafiken – och färre betalar


2020-11-19

Resandet med kollektivtrafik i Skåne har närapå halverats.
Bild: Skånetrafiken
Resandet med kollektivtrafik i Skåne har närapå halverats.

Antalet skåningar som reser kollektivt ligger nästan på hälften av hur många som reste samma tid förra året. Fuskåkandet stiger och kontrollverksamheten har därför intensifierats. Intäkterna ligger 996 miljoner lägre än budget och det samlade resultatet är efter oktober är 597 miljoner lägre än budget. Det framgår i Skånetrafikens månadsrapport för oktober 2020.

I vecka 46 var det 17 procent färre som reste med både buss och med Pågatågen och 28 procent färre reste med Öresundstågen än i vecka 43 innan de nya restriktionerna. Resandet på buss är 49 procent lägre, på Pågatågen 42 procent lägre och på Öresundståg 61 procent lägre än vecka 46 2019. Siffran för Öresundståg är extra låg på grund av den stora avstängningen mellan Helsingborg och Ängelholm. För vecka 45 var samma siffra 52 procent.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att alla följer de nya rekommendationerna och vi uppmanar fortsatt till att bara resa när du behöver det och att undvika rusningstid. Men det är ytterst allvarligt att vi förlorar så stora summor pengar varje dag som vi gör i nuläget. Vi gör allt vi kan för att det ska vara tryggt att resa med oss för de som behöver. Och vi är redo att välkomna alla våra resenärer tillbaka till Skånetrafiken när pandemin klingar av, säger Ulf Welin, tillförordnad trafikdirektör på Skånetrafiken.


Kontrollanter ute i trafiken
De senaste månaderna har det varit en tydlig ökning bland dem som reser utan giltigt färdbevis. Nu har Skånetrafiken full fokus på att bryta utvecklingen. Skånetrafiken har varje dag kontrollanter ute i trafiken – både i uniform och civila. Störst antal resenärer utan biljett har hittats på stadsbussarna i de större städerna. Förra veckan konstaterades vid visa kontroller visar att fusket uppgår till 10 procent. I jämförelse är det normalt 2 procent av de kontrollerade resenärerna som inte har en giltig biljett.

– Man ska alltid ha en giltig biljett när man reser med oss men vi märker att det finns de som låter bli att göra rätt för sig. En av orsakerna till att färre har en giltig biljett är sannolikt att framdörrarna är avstängda och att du som resenär inte behöver passera föraren. I nuläget arbetar vi intensivt med att hitta lösningar för att åter kunna öppna framdörrarna ombord, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss, Skånetrafiken.

Stor kundnöjdhet med Serviceresor
Hos Serviceresor har resorna i höst inte minskat i samma utsträckning som övriga kollektivtrafiken. Det beror bland annat på att alla sjukresor körs med en resenär i fordonet, vilket kräver en större fordonskapacitet. Innan pandemin gjordes ungefär 5500 resor per dygn och nu ligger antalet resor på cirka 4500 per dygn. Trots den höga belastningen på resorna är det en hög punktlighet, kundnöjdheten och känslan av trygghet är hög. Den senaste statistiken när det gäller kundnöjdheten ligger 3 procentenheter högre än målet på 88 procent.

Den digitala utvecklingen hos serviceresor sker löpande. Efterfrågan på digitala funktioner ökar och i december startar serviceresors kundtjänst upp en chattfunktion. Förväntningarna på chattfunktionen är att bredda tillgängligheten för de resenärer som behöver hjälp, stöd och har frågor.

Skånetrafikens Serviceresor har också nyligen utvecklat digitala ansökningar via 1177.se, bland annat ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst.


Fakta: Det här ska biljettkontrollanter tänka på
• Att hålla avstånd till resenärerna.
• Att inte gå ombord på fulla bussar och tåg för att kontrollera biljetter.
• Att inte röra kundernas reskort, mobil eller pappersbiljett. Istället ska de uppmana kunden att själv hålla fram sitt färdbevis.
• Att bara kontrollera biljetter om det kan göras på ett säkert sätt och med avstånd.
• Att kontrollera biljetter utanför bussen för att undvika trängsel när detta är möjligt.
• Om de skriver en tilläggsavgift ska kontrollanten själv skriva in kundens uppgifter i blocket.
• Kunden uppmanas att hålla upp sitt ID-kort för att undvika kroppskontakt.
• Om det blir trångt och en biljettkontroll eller skrivande av en tilläggsavgift inte kan göras med avstånd ska man avbryta arbetet.


Källa: Skånetrafiken


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se