Facebook


Instagram

Veterankraft bidrar med chaufförer till transportbranschen


2020-05-04

Veterankraft i Jönköping har fått många förfrågningar från företag som har brist på CE-chaufförer. 
Bild: Veterankraft
Veterankraft i Jönköping har fått många förfrågningar från företag som har brist på CE-chaufförer. 

<span><span><span><span><span><span><span><span><span><span><span><span><span><span><span>Peter Nisser, Veterankrafts platschef i Jönköping.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
Bild: Veterankraft
Peter Nisser, Veterankrafts platschef i Jönköping.

Morgan Thorell började köra lastbil vid 65 års ålder på uppdrag av Veterankraft, en pojkdröm gick i uppfyllelse.
Bild: Veterankraft
Morgan Thorell började köra lastbil vid 65 års ålder på uppdrag av Veterankraft, en pojkdröm gick i uppfyllelse.

Veterankraft som arbetar med bemanning av veteraner ser en stor förfrågan av lastbilschaufförer runt om i landet. Veterankraft följer noggrant alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och ser utifrån detta många möjligheter för transportbranschen som söker chaufförer och veteraner som vill arbeta.

Peter Nisser som är platschef på Veterankraft i Jönköping får dagligen förfrågningar från företag som har brist på CE-chaufförer. 

– Chaufförer efterfrågas alltid, inte minst här i Jönköping som är en hubb för transport och logistik, men vi ser även ett behov i övriga Sverige. Och vi ser absolut en ökad efterfrågan den senaste tiden, säger Peter Nisser.
– Internethandeln går ju uppåt under Corona-pandemin, så åkeriföretagen har fortsatt jobb, men de hittar inte så lätt chaufförer med rätt behörighet. Vi har många veteraner som har rätt kompetens, och är väldigt glada att kunna bidra till en bransch som skriker efter folk. 

Personer över 70 år uppmanas nu av myndigheterna att vara extra försiktiga och undvika närkontakt med andra. Dels har Veterankraft många veteraner som är från +55 och inte utgör någon riskgrupp, men att arbeta som chaufför passar även dem som ska undvika sociala kontakter.  


Morgans Thorells pojkdröm gick i uppfyllelse vid 65-års ålder
Efter att ha jobbat inom metall- och byggindustrin som bland annat produktions- och byggledare började Morgan Thorell vid 65 års ålder köra lastbil på uppdrag av Veterankraft. 

– Jag har arbetat för Veterankraft och kört lastbil i två år nu. Jag arbetar nästintill fullt och kör mellan 25-50 mil per dag, men sover alltid hemma. Det är förbaskat kul att göra detta och min pojkdröm blev verkligen uppfylld när jag fick börja köra lastbil vid 65-års ålder. Min fru driver eget som frisör och kommer att arbeta tills hon är 70 år. Hon tyckte att jag också skulle sysselsätta mig på dagarna och det har jag aldrig ångrat. De sociala kontakterna är jätteroliga och jag träffar så många glada och trevliga människor.  

Gällande covid-19 säger Morgan följande:
– Jag är själv inte i riskgrupp och känner för egen del ingen oro, men har stor respekt och vidtar alla de åtgärder som är viktiga för mig och min omgivning. Jag känner också att kunderna har väldigt bra åtgärder och rutiner på plats. Att vara chaufför betyder idag oftast att du kan vara helt utan sociala kontakter om du önskar, säger Morgan Thorell. Det finns dessutom mycket jobb, vilket är kul.




Källa: Veterankraft


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se