Facebook


Instagram

Första publika laddstationen för tunga elfordon är igång


2022-06-09

Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.
Bild: ABB
Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.

Onsdagen den 8 juni lanserade Börjessons Lastbilar den första publika laddstationen för lastbilar, bilar och bussar i nära anslutning till E20 i Alingsås. Laddstationen, som är en Terra HP från ABB, har en effekt på 350 kW och är därmed anpassad för helelektriska lastbilar (BEV). Börjessons Lastbilars mål är att förkorta laddtider för elfordon och vara en betydande spelare i omställningen mot fossilfria transporter för åkerier och transportköpare.

– Vi ser det som avgörande för att hjälpa branschen att ta nästa steg på hållbarhetsresan. Laddaren ger oss möjlighet att visa våra kunder att tunga eldrivna lastbilar både kan och kommer att vara ett realistiskt alternativ. Hos oss ska det vara lika naturligt att det finns laddstationer som att det finns tankstationer för dieseldrivna lastbilar, säger Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar.

ABB, som är världsledande inom laddningsinfrastruktur för elfordon, erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar och samarbetar med partners runt om i världen för att påskynda elektrifieringen av tunga fordon. Det uppskattas att tunga fordon står för 25 procent av utsläppen från vägtransporter, men att koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil är 7 kilo mindre per mil jämfört med en dieseldriven lastbil.

– Börjessons Lastbilar är en förebild i branschen som genom att gå från ord till handling påskyndar övergången till eldrivna tunga fordon. Vår laddare ger dem och deras kunder en kontinuerlig maxeffekt på 350 kW under hela laddningen vilket är både unikt och framtidssäkert, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.

Transportsektorn i Sverige står för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp i landet och redan 2030 beräknas 2,5 miljoner laddbara fordon rulla på svenska vägar. I takt med att allt fler lastbilstillverkare fokuserar på eldrivna lastbilar ökar behovet av laddplatser som passar förarnas turer, tider och laddmönster. Därför kommer snabbladdaren hos Börjessons Lastbilar i Alingsås att vara öppen för alla förbipasserande elfordon och kan lätt användas med en smidig betalapp. Laddaren blir Börjessons Lastbilars första men redan under 2023 ska ytterligare två siter i Skåne få snabbladdare installerade.


Källa: ABB

Tipsa en vän Skriv ut





Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också på längre turer och över landgränser. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons...

Läs mer
Zinga


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Ny vd i Finland siktar på tillväxt



Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se