Facebook


Instagram

Metsä Groups avtalsföretagarens HCT-fordon bra för miljön


2019-03-28

Bild: Mika Pulkkinen

Metsä Groups avtalsföretagare Konnekuljetus Oy har under cirka ett halvt års tid transporterat Metsä Groups massa och flis med en HCT-kombinationsbil. Högkapacitetsfordonet på 90 ton förbrukar mindre bränsle och förorsakar 15 procent mindre koldioxidutsläpp per transporterat ton än en vanlig lastbilskombination. I regel är bilen alltid lastad.

Konnekuljetus transporterar massa från Metsä Groups bioproduktfabrik i Äänekoski till mjuk- och tätpappersfabriken i Mänttä. I retur transporteras flis från sågverket i Vilppula som råvara till bioproduktfabriken. Fabrikernas behov av flis varierar och därför har bilen en alternativ rutt, där bilen hämtar flis från Metsä Groups sågverkskund i Soini. På det sättet undviker man att bilen körs tom.

Metsä Groups utvecklingschef Hannu Pirinen och ansvariga direktören för logistik Pasi Pulkkinen planerad transporter i samarbete med Konnekuljetus redan 2016, då man visste att bioproduktfabriken skulle behovet av råvarutransporter avsevärt.
– Rätt snabbt uppstod tanken på resurseffektiv tur-retur-transport, där man med en stor lastbil skulle transportera också massa, säger Pasu Pulkkinen.

Var femte lass behöver inte köras
– Vi ansökte tillsammans om HCT-försökstillstånd för företaget från nuvarande Transport- och kommunikationsverket Traficom, berättar Hannu Pirinen.
– Lastbilskombinationer som består av dragbil och släp får enligt nuvarande lag vara 34,5 meter långa och den högsta tillåtna totalvikten är 76 ton. Vi behövde ett försökstillstånd eftersom Konnekuljetus HCT-bil har en totalvikt som överstiger nämnda gräns.

– Då man kan ta större lass per gång, blir vart femte lass borta. Det är en stor sak både för miljön och för trafiken. Vi borde i Finland allt mera ta sikte på flera trygga stora bilar av det här slaget, säger Konnekuljetus Oy:s verkställande direktör Mika Liimatainen.
– Företaget från Konnevesi har varit Metsä Groups samarbetspartner under 32 års tid.

Benämningen HCT kommer från engelskans term High Capacity Transport.

Stabil och trygg att köra
– HCT-fordonet är stabilt och tryggt att köra, då dragbilen har en större vikt än normalt. Förarna har också varit nöjda, då både start och körning på hala vägar har löpt bra, då det finns rejält med vikt på de drivande hjulen, säger Mika Liimatainen.

Konnekuljetus HCT-fordon består av dragbil och fullsläp, så den är konstruerad som en vanligt 76-tons fordonskombination. Virkes- och flisbilarnas släp har i regel större vikt än dragbilen. Konnekuljetus HCT-dragbil gjordes med specialtillstånd från Traficom en meter längre än normalt, dvs. den är 13 meter lång. På det sättet kan kombinationen ta större lass och dragbilens vikt i förhållande till släpet större än vanligt. Viktfördelning och kombinationens 11 axlar gör att fordonet är stabilt att köra. Försöket har kraftigt bidragit till att en meter längre dragbil tillåts i nationell trafik i den förordning som trädde i kraft 21 januari i år.

Konnekuljetus cirka 28 meter långa HCT-fordon får trafikera med en totalvikt på 90 ton. Då vikten fördelas på flera hjul, blir belastningen per axel till och med mindre än med konventionella fordon. Fordonskombinationens rutt planerades ända från början så, att den kan ta den kortaste rutten så, att broar inte vållar problem.




Källa: Metsä


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se