Facebook


Instagram

Nowaste Logistics etablerar Nordens modernaste lager för omnichannel


2018-11-06

Bild: Nowaste Logistics

Nowaste Logistics ingår avtal om att bygga ett nytt högautomatiserat lager för såväl butiksplock som e-handel. Lagret, som kommer uppföras i Helsingborg, blir drygt 11 000 kvadratmeter stort i ursprungligt uppförande och kommer bestå av en höglagerdel, ett större entresolplan samt en konventionell del för lagring av och plock från pall. Nowaste ingår avtal med Catena för fastigheten som skall stå klar hösten 2019. I den 20 meter höga höglagerdelen kommer en större skyttellösning inhysas som levereras av Knapp AB. Knapp har även fått uppdraget att leverera plockstationer, varumottagning och paketsortering. Lagret skall tas i drift vid månadsskiftet oktober/november 2019.

– Denna lösning blir den absolut mest effektiva logistikanläggningen i Norden för omnichannel och ren e-handel. Det vill säga att vi fullt ut kommer, för uppdragsgivare med både fysiskt butiksnät och e-handel, hantera både e-handelns och butiksvolymerna helt integrerat med varandra. Detta gör att stordriftsfördelarna kommer väl till sin rätt för bägge segmenten, berättar Christian Hallberg. 

Nowaste stärker därmed sin position som ett av de ledande logistikföretagen inom tredjepartslogistik och tror att denna lösning kommer vara attraktiv för många olika uppdragsgivare. Valet av samarbetspartners för automationen och fastigheten baseras kompetens och flexibilitet;

– Vi vill ha den bästa lösningen. Det som vi tillsammans med Knapp och Catena har tagit fram är vi väldigt nöjda med och kommer definitivt bli en ny milstolpe för Nowaste. Vi får med denna lösningen även en mycket flexibel skalbarhet som vi utveckla och växa i, säger Christian Hallberg.

– Vi är jätteglada och stolta för förtroendet att genomföra detta projekt tillsammans med Nowaste. Konsumenterna efterfrågar en mycket hög grad av service och allt snabbare leveranser, här bidrar vi med vår teknik och branschkunnande, berättar Malin Schäfer, VD Knapp AB.

– Att även ta med sig i denna satsning är att vi inte enbart fokuserar på hanteringen och lagringen utan även på det som sker därefter. Det vill säga distributionen. Genom smarta lösningar inom både mjukvara och hårdvara, kan hjälpa våra uppdragsgivare med att effektivisera. Bland annat genom att vi har en integrerad paketsortering för utgående volymer som idag blivit en flaskhals för många e-handlare, fortsätter Christian Hallberg. 

Att lagret placeras i Helsingborg för många fördelar med sig, inte minst ur ett logistiskt perspektiv med närheten till såväl E6 som E4 och hamnen. Nowaste har dessutom redan idag tio större lager i Helsingborg vilket nu utökas ytterligare och lagrets ursprungliga utförande om 11 000 kvadratmeter kan ökas upp rejält.

– Vi har funnit en lösning för fastigheten med Catena som gör att vi kan dubbla kapaciteten för både automationen och det konventionella lagret vilket känns oerhört tryggt. Vi har även en relation med Catena sedan tidigare vilken vi är mycket nöjda med och de vet vilka krav vi ställer på fastigheterna, säger Christian Hallberg. 

Fastigheten kommer uppföras i enlighet med Catenas uttalade miljöpolicy och innebär att lagret kommer miljöanpassas och certifieras genom Green Building. Göran Jönsson för Catena ser det fortsatta arbetet tillsammans med Nowaste som ett bra betyg på deras tjänster inom logistikfastigheter;

– Catena ser stor potential i utvecklingen av Logistikposition Tostarp och vi är glada att få fortsatt förtroende och kan stärka vår relation till Nowaste som är en kund som verkar i framkant av sin bransch. Det fortsatta samarbetet är ett kvitto på att vi som fastighetsägare bidrar till att vidareutveckla deras affär, konstaterar Catenas regionchef i Helsingborg, Göran Jönsson.



Källa: Nowaste Logistics


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se