Facebook


Instagram

Skånetrafiken monterar tåligare väderskydd i polykarbonat


2022-08-10

Bild: Skånetrafiken

Vandalisering genom sönderslagna rutor i ett väderskydd är tyvärr en allt för vanlig syn. Nu byter Skånetrafiken ut glasrutor mot det betydligt hållbarare materialet polykarbonat.

Sönderslagna väderskydd på busshållplatser och tågstationer är sedan många år ett stort problem. Glaset återvinns visserligen men det är kostsamt att sopa upp och ersätta med nytt glas. Skånetrafiken har sedan två år testat, med gott resultat, att montera polykarbonat på tre bussväderskydd samt två tågväderskydd. Nu utrustar man ytterligare bussväderskydd i Skåne. Materialet står emot skadegörelse betydligt bättre.

– Den nya variant som vi testar är reptålig, tål lösningsmedel och gulnar inte. Dessutom är den antigraffitibehandlad, vilket är ytterligare en fördel med materialet, säger Eva Klingstedt, drift- och underhållsansvarig för busshållplatser på Affärsområde Buss.

Polykarbonat är en transparent så kallad termoplast med exceptionell hållbarhet. Materialet används främst som rutor i skyltfönster och butiksdörrar som ska vara extra stöt- och slagtåliga. Ett annat vanligt användningsområde är flygplansfönster.

I ett första steg kommer de nya polykarbonatskivorna att monteras på ett 20-tal väderskydd på busshållplatser.

– Vi prioriterar i detta skede det nya materialet till vissa hållplatser runtom i Skåne. De är utvalda för att de har en stor och återkommande vandalisering. Det traditionella glas vi monterar bort använder vi till andra hållplatser, säger Eva Klingstedt.


Fakta:
• Skånetrafikens variant av polykarbonat är antigraffitibehandlad, reptålig, tål lösningsmedel och gulnar inte.
• Skånetrafiken räknar med att polykarbonatskivorna ska kunna sitta kvar upp till 10 år.
• Skivorna har ungefär samma tjocklek som nuvarande glas men väger ca väger hälften av de glas Skånetrafiken nu använder. En standardruta i polykarbonat väger ca 15-20 kg.
• En polykarbonatskiva kostar ca dubbelt så mycket som vanligt glas.
• Skånetrafiken har ca 8 000 hållplatslägen.
• Att sanera och byta ut en glasruta kostar ca 3 500 kr.


Källa: Skånetrafiken

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se