Facebook


Instagram

Skånetrafiken monterar tåligare väderskydd i polykarbonat


2022-08-10

Bild: Skånetrafiken

Vandalisering genom sönderslagna rutor i ett väderskydd är tyvärr en allt för vanlig syn. Nu byter Skånetrafiken ut glasrutor mot det betydligt hållbarare materialet polykarbonat.

Sönderslagna väderskydd på busshållplatser och tågstationer är sedan många år ett stort problem. Glaset återvinns visserligen men det är kostsamt att sopa upp och ersätta med nytt glas. Skånetrafiken har sedan två år testat, med gott resultat, att montera polykarbonat på tre bussväderskydd samt två tågväderskydd. Nu utrustar man ytterligare bussväderskydd i Skåne. Materialet står emot skadegörelse betydligt bättre.

– Den nya variant som vi testar är reptålig, tål lösningsmedel och gulnar inte. Dessutom är den antigraffitibehandlad, vilket är ytterligare en fördel med materialet, säger Eva Klingstedt, drift- och underhållsansvarig för busshållplatser på Affärsområde Buss.

Polykarbonat är en transparent så kallad termoplast med exceptionell hållbarhet. Materialet används främst som rutor i skyltfönster och butiksdörrar som ska vara extra stöt- och slagtåliga. Ett annat vanligt användningsområde är flygplansfönster.

I ett första steg kommer de nya polykarbonatskivorna att monteras på ett 20-tal väderskydd på busshållplatser.

– Vi prioriterar i detta skede det nya materialet till vissa hållplatser runtom i Skåne. De är utvalda för att de har en stor och återkommande vandalisering. Det traditionella glas vi monterar bort använder vi till andra hållplatser, säger Eva Klingstedt.


Fakta:
• Skånetrafikens variant av polykarbonat är antigraffitibehandlad, reptålig, tål lösningsmedel och gulnar inte.
• Skånetrafiken räknar med att polykarbonatskivorna ska kunna sitta kvar upp till 10 år.
• Skivorna har ungefär samma tjocklek som nuvarande glas men väger ca väger hälften av de glas Skånetrafiken nu använder. En standardruta i polykarbonat väger ca 15-20 kg.
• En polykarbonatskiva kostar ca dubbelt så mycket som vanligt glas.
• Skånetrafiken har ca 8 000 hållplatslägen.
• Att sanera och byta ut en glasruta kostar ca 3 500 kr.


Källa: Skånetrafiken

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se