Facebook


Instagram

Storföretagens gemensamma test för hållbara transporter gav 90 % lägre CO2-utsläpp


2020-11-06

Transport på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg och Fågelmara i Blekinge.
Bild: Orkla
Transport på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg och Fågelmara i Blekinge.

Den en månad långa testperioden under vilken Orklas transportpartner GDL övergick till flytande biogas (LBG) har avslutats med mycket intressanta resultat. Tillsammans med sina samarbetspartner Gasum och Volvo Lastvagnar uppnådde Orkla en utsläppsminskning av koldioxid på 90 procent och en minskad bränslekostnad på 25 procent.

Orkla, Gasum och Volvo Lastvagnar ingick ett samarbete om lägre utsläpp från transporter i Sverige under sommaren. Den en månad långa testperioden resulterade i att både Orkla och dess underleverantörer inom transportsektorn lärde sig mer om de potentiella ekonomiska, verksamhetsrelaterade och miljömässiga fördelarna av LBG som drivmedel.

– Testet har visat att vi kan minska koldioxidutsläppen med hela 90 procent samtidigt som vi har en driftsmässigt väldigt stabil transportlösning, något som verkligen stöder Orklas målsättning att alla inrikestransporter ska vara helt fossilfria till 2025, säger Daniel Kojic, Transport Manager på Orkla Foods Sverige. .

Det expanderande stationsnätverket i Sverige underlättar att börja använda LBG för transport- och logistikföretag över hela Norden. Totalt finns det nu 23 stationer för flytande gas i Sverige varav Gasum driver 13. Gasums nya tankstation i Helsingborg gjorde det möjligt att köra med gasdriven lastbil mellan Orklas lager i Helsingborg och Felix ketchup- och dressingfabrik i Fågelmara, Blekinge. 

– Försöksperioden har gett oss mycket data både avseende ekonomi och hur det fungerar rent praktiskt att använde en gaslastbil och feedbacken från användarna har varit mycket positiv. Att fylla på bränsle gått snabbt och enkelt, lika snabbt som att tanka diesel, och det är mindre buller jämfört med dieselbilar. Vår absoluta ambition är att köra ännu mer klimatsmart och med test som denna så blir det tydligt att gas är en stor möjlighet, säger Anders Wendelius, VD på GDL.


Förnybara bränslen är framtiden inom transportbranschen
Förnybar LBG blir allt mer populärt allteftersom transportbranschen går mot hållbara lösningar. Kundernas ambitiösa mål och klimatmålen som satts upp av EU och nationella mål snabbar på övergången till renare bränslen. Tack vare LBG minskade koldioxidutsläppen från transporterna med så mycket som 90 procent.

– Mycket roligt att Orkla bekräftar hur enkelt och framgångsrikt det är att köra och tanka gasfordon. Deras test visar på det vi själva ser – att transporter med tunga fordon på flytande biogas är en viktig del i vägen fram emot fossilfria transporter. Vi ser en mycket god utveckling på svensk marknad tack vare driftsekonomi, väl beprövad teknik och den växande tillgängligheten på flytande gas, förklarar Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar i Sverige.

Biogas är cirkulär ekonomi när den är som bäst. Biogas är gjort av organiskt avfall och bidrar till att minska
koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med användning av fossil diesel.

– Resultaten av denna testperiod visar att tankningstiden är lika kort som med diesel, man uppnårbetydande kostnadsbesparingar och i tillägg till det är minskningarna av koldioxidutsläppen betydande. Det visar att förnybara bränslen är framtiden och framtiden är redan här. Stödprogrammen i Sverige, som Klimatklivet, Klimatpremien och DriveLBG, är viktiga eftersom de underlättar omställningen och gör att fler vågar investera i fordon med flytande gas redan idag, sammanfattar Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum.



Källa: Orkla


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se