Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken


2019-02-15

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Hallandstrafiken
Resandet med Hallandstrafiken fortsätter att öka.

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent. Under 2018 gjordes totalt 19,6 miljoner resor, en ökning med 5,1 procent. Även marknadsandelen* ökade under 2018, till 18,1 procent.
– Ytterst handlar det om vårt bidrag till ett hållbart Halland och för oss handlar det om att vi når målen för vår verksamhet med en förstärkning av marknadsandelen och ökat resande. Marknadsandelen har till exempel ökat med över sex procentenheter sedan 2010, från 11,7 procent till 18,1 procent för 2018, säger Gösta Bergenheim, Hallandstrafikens ordförande.


– Marknadsandelen ökade med 1,5 procent under 2018, från 16,6 procent till 18,1 procent, vilket innebär att vi passerade målet på 17 procent. Potentialen för framtiden är stor och de här siffrorna visar att vi är på rätt väg, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken.
– När vi senare kommer med nya och enklare biljetter, en modern mobilapp och framtida justeringar i linjenätet står vi väl rustade för framtidens utmaningar att fortsätta utveckla kollektivtrafiken i Halland. När Hallandstrafiken ökar och blir starkare bidrar vi alla till ett mer hållbart Halland.


Fortsatt ökat resande i väst
Resandet på Västkustbanan fortsätter att öka. Jämfört med 2017 är ökningen 3,8 procent. 2018 passerades 5 miljonersstrecket för resor med Öresundståg, Västtågen (Varberg- Göteborg), och med Pågatågen (Halmstad- Helsingborg). Samtliga stationer i Halland visar ett ökat resande under vardagar.

– De nya satsningar vi gjort med Västtågen (Varberg- Göteborg) och Pågatågen (Halmstad-Helsingborg) har slagit mycket väl ut, säger Andreas Almquist.

– Det är glädjande att resandet på Västkustbanan fortsätter att öka, trots de stora infrastrukturella utmaningar inte bara vi, utan hela tågbranschen brottas med varje dag. Det är ett stort förtroende vi får av våra resenärer och det jobbar vi hårt för att förvalta så bra vi kan, säger Almquist.

Stadsbusstrafiken ökar kraftigt i Varberg. Ökningen är hela 24 procent till drygt 819 000 resor och i Halmstad är ökningen 3,6 procent upp till 4,4 miljoner resor. I Kungsbacka ökar trafiken med 9,8 procent (523 000) och i Falkenberg med 1,1 procent till 561 000 resor.

– Sedan den stora linjeomläggningen gjordes i Varberg 2015 har resandet nästan fördubblats där, från 414 000 till 819 000 resor. Förändringen med rakare huvudlinjer och koppling till Västkustbanan, har slagit mycket väl ut och fortsätter att ge det totala resandet en bra skjuts i Varberg, säger Almquist.


Regionbusstrafiken fortsätter att öka
. Under 2018 gjordes 5,4 miljoner resor med regionbuss. Det är en ökning med 1,7 procent.

– Vi kan se ett ökat resande under året på bland annat sträckan Halmstad- Hyltebruk. Med de förändringarna i linjenätet som gjordes i samband med skiftet till vintertidtabellen den 9 december på linje 400 ser vi ytterligare potential där, säger Andreas Almquist.


FAKTA HALLANDSTRAFIKEN 2018 (2017)

Antal resor:
19 629 075 (18 679 858)
Resandeutveckling:
+5,1 % (5,1%)
Marknadsandel:
18,1% (16,6 %). (2010=11,7%)
Resor på Västkustbanan:
5 036 061 (4 852 373)

Regionbusstrafiken:
5 491 826 resor (5 398 380)

Halmstad stadsbuss:
4 404 999 resor (4 250 076)
Varberg stadsbuss:
819 594 resor (661 115)
Falkenberg stadsbuss:
561 734 (555 572)
Kungsbacka stadsbuss
523 390 (476 706)

*Marknadsandel är andelen resor med kollektivtrafik av totalt motoriserade resor.




Källa: Hallandstrafiken


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se